Har lærererfaring betydning for elevers leseresultat?
dc.contributor.advisor | Strøm, Bjarne | |
dc.contributor.author | Sandtrø, Karl Petter | |
dc.date.accessioned | 2020-06-27T16:01:35Z | |
dc.date.available | 2020-06-27T16:01:35Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2659749 | |
dc.description.abstract | Skoleproduktfunksjonen representerer et stort omfang av økonomers bidrag til å strukturere utdanningspolitikken på en best mulig måte. En av de mest sentrale faktorene for denne funksjonen er lærerkarakteristika. I denne oppgaven har jeg komplementert tidligere forskning på lærerkarakteristika ved å benytte skoleproduktfunksjonen til å studere effekten av lærererfaring for leseresultater for Norske og Svenske elever som gjennomførte PIRLS undersøkelsen i 2001. Jeg har benyttet OLS til å estimere en passende grunnmodell og kontrollert robustheten for flere sett med variabler motivert fra litteraturen om skoleproduktfunksjonen. For å kartlegge en bredere forståelse for lærererfaring svarer også oppgaven på spørsmål vedrørende om effekten av lærererfaring er avtagende, og om effekten av lærererfaring er forskjellig for Norge og Sverige. | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Har lærererfaring betydning for elevers leseresultat? | |
dc.type | Bachelor thesis |