Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSabri, Omar
dc.contributor.authorAadnesen, Ingrid Elisabeth
dc.contributor.authorFinnes, Tyri Røset
dc.contributor.authorOgbamicael, Ruth
dc.date.accessioned2020-06-26T16:00:55Z
dc.date.available2020-06-26T16:00:55Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2659712
dc.description.abstractBygg og anleggsbransjen må som andre bransjer i dagens samfunn, gjøre sitt for at klima- og miljøpåvirkningen kan reduseres. For å klare dette, må bransjen stå sammen. Til tross for dette, er det byggherren som i mange av tilfellene må stå for forandringen. Byggherren har muligheten til å sette føringen, ettersom det oftest er de som hyrer inn både rådgivere og entreprenører. De har dermed muligheten til å sette klima- og miljøkrav i kontrakten. Formålet med bacheloroppgaven er å komme med forslag til tiltak som kan brukes for å redusere klima- og miljøbelastningen i anleggssektoren. Hensikten er å starte en informasjonsinnhenting rundt temaet, for at Trondheim kommune og andre byggherrer kan få innspill til hvilke tiltak som kan gjøres for å få mer bærekraftige anlegg. Gjennom studien har metoden vært litteraturstudium, kvalitative semistrukturerte intervjuer og kjøring av en matematisk modell. Det er flere aspekter ved dagens situasjon som kan forbedres med tanke på mer klima- og miljøvennlige prosjekter. Entreprenørene kan for eksempel vurderes ut ifra hvor bærekraftig deres planlagte utførelse er og hvordan de planlegger å oppnå mest mulig massegjenbruk. I kontrakten kan byggherren stille krav til mengde tomgangskjøring og gjenvinningsgrad. Videre kan det stilles krav til at maskinene skal være elektriske, og i overgangen til elektriske maskiner skal det brukes biodrivstoff. God og tidlig planlegging kan blant annet bidra til å redusere mengde overskuddsmasse som fraktes til varig deponi. Dersom byggherren har en oversikt over prosjektene som kommer i årene fremover, kan prioriteringen bestemmes ut ifra best mulig massebalanse. Ved bruk av en masebalanseplattform, kan entreprenørene registrere over- og underskudd av masse, og slik samarbeide om ressursene. For optimering av massegjenbruk bør en mellomlagringsplass i større grad komme inn i planleggingsfasen for et anlegg. Andre tiltak som kan benyttes er å øke prisen på bruk av jomfruelige masser, og å ta i bruk nye og mer bærekraftige materialer. Transportlogistikken er en betydelig del av overskuddsmassehåndteringen. I denne oppgaven blir det derfor tatt utgangspunkt i tre lokale prosjekter i Trondheim kommune, og data fra disse blir brukt i en matematisk modell. Modellen skal finne ut hvilke prosjekter som kan samkjøres, for å få økonomiske og klima- og miljømessige besparelser. Det blir gjort to kjøringer, hvorav den andre kjøringen resulterer i en 3,3 % redusering av transportavstanden for de tomme lastebilene. Det er også en viss reduksjon i pris og CO2-utslipp, men hovedgevinsten er for nærmiljøet.
dc.description.abstractThe construction industry, along with other industries, should contribute to reducing climate emission. All the parts of the construction industry ought to stand together to manage this. Still, in many cases, it is the construction client who has to bring about the change. The client has a unique opportunity to direct the industry by stipulating environmental demands in their contracts. The purpose of this bachelor thesis is to present suggestions on how to reduce the environmental impact on construction projects. By gathering information, Trondheim Municipality and other construction clients can get some input on how to make projects more sustainable. Throughout this study, the used method was literature review, qualitative semi-structured interview, and a computed mathematical model. There are multiple aspects of the climate issue that have potential to be improved upon. The contractor can, for instance, be chosen based on how environmentally friendly their planned execution will be and how they plan to reuse most of the material mass. In the contract, the client can demand a maximum amount of idling for machines, or a required high percentage of the materials to be recycled. Carefully thought out and early planning can reduce the amount of residual mass that is transported to a landfill. If the client has a plan for the upcoming projects, the order of the projects can be determined such that mass balances. It is possible to create a platform where the contractors register their mass supply and demand. In this way, different contractors can coordinate their projects. Another element that should be included in the planning phase for a construction site is a plan for an in-between storage, to optimize the reuse of the mass. The cost of using virgin masses can also be increased to make the use of it an even bigger disadvantage, or in general use more environmentally friendly material. Transport logistics is of great importance in the handling of residual mass. Therefore, three local projects in Trondheim Municipality are considered, and data from these are used in a mathematical model. The model is programmed to evaluate how the project can improve economically and environmentally. Having completed two computations, the second computation resulted in a 3,3 % reduction of the transport distance for empty vehicles. There is also a certain reduction in cost and CO2 emissions, however it is the local environment that has the most to gain.
dc.publisherNTNU
dc.titleForslag til tiltak som kan redusere klima- og miljøbelastning på kommunaltekniske anlegg
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel