dc.contributor.advisor | Divitini, Monica | |
dc.contributor.advisor | Rouhani, Majid | |
dc.contributor.author | Stai, Sondre | |
dc.date.accessioned | 2020-06-20T16:00:24Z | |
dc.date.available | 2020-06-20T16:00:24Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2658901 | |
dc.description.abstract | Innføringen av programmering i skolen har medført til utfordringer knyttet til videreutdan- ning for utøvende lærere. Flere universiteter og høyskoler i Norge tilbyr nettbaserte kurs i programmering for lærere, inkludert NTNU.
I denne masteroppgaven har jeg forsket pa ̊ bruken av kommunikasjonsplattformen Slack i det nettbaserte faget IT6204 Anvendt Programmering for Lærere. Hensikten med forsknin- gen er a ̊ fa ̊ innsikt i hvordan praksisfellesskap kommer til syne i asynkrone læringsnettverk og identifisere noen retningslinjer for fagansvarlige for slike fag.
Forskningen er utformet som et case-studie med tre hovedkilder av data: alle meldingene fra den felles diskusjonskanalen brukt i faget, svar pa ̊ spørreundersøkelse for studentene og intervjuer med læringsassistenter i faget. I analysen identifiserte jeg tre hovedtemaer for hvordan Slack er brukt i faget i dag: samarbeid, refleksjon og organisering av faget. Dataen ble deretter brukt til a ̊ utforme et sett med retningslinjer. | |
dc.description.abstract | The inclusion of computer programming in school curricula has resulted in challenges re- lated to continued education for in-service teachers who are working full-time. Several online courses are being conducted by Norwegian universities for teachers who are learn- ing programming, including NTNU in Trondheim.
In this thesis, I have researched the use of the communication platform Slack in the online course IT6204 Applied Programming for Teachers to get an understanding of how com- munities of practice emerge in asynchronous learning networks and to identify a set of guidelines for course designers/lecturers of such courses.
The research is designed as a case study with three main sources of data: all messages from the “general” messaging channel used in the course, survey data from course stu- dents and interviews with learning assistants. When analyzing the data, I identified three main themes of how Slack is used in the course today: collaboration, reflection and course organization. The data was then used to synthesize a set of guidelines. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Teacher Collaboration in Online Learning: Analyzing an Asynchronous Learning Network in an Online Programming Course for Teachers | |
dc.type | Master thesis | |