Lønnsomhetsanalyse av Le Bistro
Abstract
Sammendrag
I denne semesteroppgaven har vi gjennomført en lønnsomhetsanalyse av restauranten LeBistro i perioden 2015-2018, og sett på årsaker til den økonomiske utviklingen.Restaurantbransjen er preget av hard konkurranse, og desto viktigere blir fokuset på å værelønnsom. Dette er viktig for å være konkurransedyktige og overleve i markedet. Vi har bruktsentrale nøkkeltall innenfor likviditet, finansiering, soliditet og lønnsomhet for å belyse denøkonomiske utviklingen i perioden.
For å få et mer helhetlig bilde av Le Bistros økonomiske situasjon, har vi valgt åsammenligne bedriften med en tilsynelatende stor konkurrent, To Rom og Kjøkken. Gjennomet personlig intervju med daglig leder og innsamling av annen data, har vi også gjennomførten SWOT-analyse for å kartlegge mulige årsaker til utviklingen og tiltak for å bedrelønnsomheten.
I 2016 opplevde bedriften en nedgang i lønnsomheten, stort sett på grunn av færre kunder.Dette var en av grunnene til endringen av bedriftens konsept i 2017, der de gikk fra bar tilrestaurant. På grunn av nødvendige investeringer som dette medbrakte, ser vi atlønnsomheten er betydelig lavere dette året. Dette gjenspeiles i samtlige nøkkeltall, men viser derimot en forbedring av disse i 2018. Noen av årsakene til forbedringen i 2018 skyldes atrestauranten har klart å skape en veldig god stemning og en lun atmosfære, med god serviceog kvalitetsrik mat. Dersom de skal klare å opprettholde en positiv utvikling må de derimotøke restaurantens synlighet, da daglig leder uttaler at de er en “godt bevart hemmelighet”. Abstract
In this thesis, we have conducted a profitability analysis of the restaurant Le Bistro in thetime period 2015-2018. Le Bistro operates in a market characterized by intense competition,which makes it even more important to be profitable. Being profitable is necessary in order tobe competitive in the market. For this reason, we have studied relevant key figures of therestaurant’s liquidity, financing, solidity and profitability in order to look at the financialsituation for the time period.
In order to get a greater perspective of the profitability, we have chosen to compare Le Bistrowith a competitor, To Rom og Kjøkken. Based on a personal interview with the CEO, as wellas other data sources, we have conducted a SWOT-analysis to find possible reasons andpossible actions that can help increase the profitability.
In 2016, Le Bistro experienced a decrease in profitability, mostly due to fewer customers.This was one of the reasons for the change in their concept in 2017, where they went from abar to a restaurant. Due to the necessary investments, the profitability decreased significantlythis year. All the key figures reflect this, however there is an increase in profitability in 2018.A reason for the improvement in 2018, is that Le Bistro has managed to create a warmatmosphere, with good service and good quality of the food. In order to maintain a positivedevelopment, the restaurant has to increase their visibility as the CEO says that the restaurantis a well hidden secret.