Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Tor-Eirik
dc.contributor.authorBottolfsen, Christina Balteskard
dc.contributor.authorToska, Emilie
dc.contributor.authorHelstad, Ingrid Elise Nesset
dc.date.accessioned2020-06-11T16:01:25Z
dc.date.available2020-06-11T16:01:25Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2657775
dc.description.abstractSammendrag I denne semesteroppgaven har vi gjennomført en lønnsomhetsanalyse av restauranten Le Bistro i perioden 2015-2018, og sett på årsaker til den økonomiske utviklingen. Restaurantbransjen er preget av hard konkurranse, og desto viktigere blir fokuset på å være lønnsom. Dette er viktig for å være konkurransedyktige og overleve i markedet. Vi har brukt sentrale nøkkeltall innenfor likviditet, finansiering, soliditet og lønnsomhet for å belyse den økonomiske utviklingen i perioden. For å få et mer helhetlig bilde av Le Bistros økonomiske situasjon, har vi valgt å sammenligne bedriften med en tilsynelatende stor konkurrent, To Rom og Kjøkken. Gjennom et personlig intervju med daglig leder og innsamling av annen data, har vi også gjennomført en SWOT-analyse for å kartlegge mulige årsaker til utviklingen og tiltak for å bedre lønnsomheten. I 2016 opplevde bedriften en nedgang i lønnsomheten, stort sett på grunn av færre kunder. Dette var en av grunnene til endringen av bedriftens konsept i 2017, der de gikk fra bar til restaurant. På grunn av nødvendige investeringer som dette medbrakte, ser vi at lønnsomheten er betydelig lavere dette året. Dette gjenspeiles i samtlige nøkkeltall, men vi ser derimot en forbedring av disse i 2018. Noen av årsakene til forbedringen i 2018 skyldes at restauranten har klart å skape en veldig god stemning og en lun atmosfære, med god service og kvalitetsrik mat. Dersom de skal klare å opprettholde en positiv utvikling må de derimot øke restaurantens synlighet, da daglig leder uttaler at de er en “godt bevart hemmelighet”.
dc.description.abstractAbstract In this thesis, we have conducted a profitability analysis of the restaurant Le Bistro in the time period 2015-2018. Le Bistro operates in a market characterized by intense competition, which makes it even more important to be profitable. Being profitable is necessary in order to be competitive in the market. For this reason, we have studied relevant key figures of the restaurant’s liquidity, financing, solidity and profitability in order to look at the financial situation for the time period. In order to get a greater perspective of the profitability, we have chosen to compare Le Bistro with a competitor, To Rom og Kjøkken. Based on a personal interview with the CEO, as well as other data sources, we have conducted a SWOT-analysis to find possible reasons and possible actions that can help increase the profitability. In 2016, Le Bistro experienced a decrease in profitability, mostly due to fewer customers. This was one of the reasons for the change in their concept in 2017, where they went from a bar to a restaurant. Due to the necessary investments, the profitability decreased significantly this year. All the key figures reflect this, however there is an increase in profitability in 2018. A reason for the improvement in 2018, is that Le Bistro has managed to create a warm atmosphere, with good service and good quality of the food. In order to maintain a positive development, the restaurant has to increase their visibility as the CEO says that the restaurant is a well hidden secret.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLønnsomhetsanalyse av Le Bistro
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel