• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lønnsomhetsanalyse av Le Bistro

Bottolfsen, Christina Balteskard; Toska, Emilie; Helstad, Ingrid Elise Nesset
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:55531712:56240222.pdf (6.856Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2657775
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • NTNU Handelshøyskolen [1841]
Abstract
Sammendrag

I denne semesteroppgaven har vi gjennomført en lønnsomhetsanalyse av restauranten Le

Bistro i perioden 2015-2018, og sett på årsaker til den økonomiske utviklingen.

Restaurantbransjen er preget av hard konkurranse, og desto viktigere blir fokuset på å være

lønnsom. Dette er viktig for å være konkurransedyktige og overleve i markedet. Vi har brukt

sentrale nøkkeltall innenfor likviditet, finansiering, soliditet og lønnsomhet for å belyse den

økonomiske utviklingen i perioden.

For å få et mer helhetlig bilde av Le Bistros økonomiske situasjon, har vi valgt å

sammenligne bedriften med en tilsynelatende stor konkurrent, To Rom og Kjøkken. Gjennom

et personlig intervju med daglig leder og innsamling av annen data, har vi også gjennomført

en SWOT-analyse for å kartlegge mulige årsaker til utviklingen og tiltak for å bedre

lønnsomheten.

I 2016 opplevde bedriften en nedgang i lønnsomheten, stort sett på grunn av færre kunder.

Dette var en av grunnene til endringen av bedriftens konsept i 2017, der de gikk fra bar til

restaurant. På grunn av nødvendige investeringer som dette medbrakte, ser vi at

lønnsomheten er betydelig lavere dette året. Dette gjenspeiles i samtlige nøkkeltall, men vi

ser derimot en forbedring av disse i 2018. Noen av årsakene til forbedringen i 2018 skyldes at

restauranten har klart å skape en veldig god stemning og en lun atmosfære, med god service

og kvalitetsrik mat. Dersom de skal klare å opprettholde en positiv utvikling må de derimot

øke restaurantens synlighet, da daglig leder uttaler at de er en “godt bevart hemmelighet”.
 
Abstract

In this thesis, we have conducted a profitability analysis of the restaurant Le Bistro in the

time period 2015-2018. Le Bistro operates in a market characterized by intense competition,

which makes it even more important to be profitable. Being profitable is necessary in order to

be competitive in the market. For this reason, we have studied relevant key figures of the

restaurant’s liquidity, financing, solidity and profitability in order to look at the financial

situation for the time period.

In order to get a greater perspective of the profitability, we have chosen to compare Le Bistro

with a competitor, To Rom og Kjøkken. Based on a personal interview with the CEO, as well

as other data sources, we have conducted a SWOT-analysis to find possible reasons and

possible actions that can help increase the profitability.

In 2016, Le Bistro experienced a decrease in profitability, mostly due to fewer customers.

This was one of the reasons for the change in their concept in 2017, where they went from a

bar to a restaurant. Due to the necessary investments, the profitability decreased significantly

this year. All the key figures reflect this, however there is an increase in profitability in 2018.

A reason for the improvement in 2018, is that Le Bistro has managed to create a warm

atmosphere, with good service and good quality of the food. In order to maintain a positive

development, the restaurant has to increase their visibility as the CEO says that the restaurant

is a well hidden secret.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit