Lærerstudenten som leser - en undersøkelse av litterære erfaringer hos en gruppe norske og svenske lærerstudenter
Peer reviewed, Journal article
Published version
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2657004Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3403]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [37220]
Originalversjon
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2016, 2 (1), .Sammendrag
I denne artikkelen presenteres en studie av hvilke litterære erfaringer en gruppe svenske ognorske lærerstudenter har ved inngangen til lærerstudiet. Forfatterne har flere a ̊rs erfaring medlitteraturundervisning i lærerutdanningens norsk- og svenskfag, og i artikkelen problematiseresstudentenes kompetanse innen litteratur og hvilke utfordringer lærerutdanningen sta ̊r overfor. Studiener resultat av et samarbeidsprosjekt mellom lærerutdannere i morsma ̊lsfagene i nordiske land gjennomNorplusprosjektet«Nabospra ̊k i lærerutdanningen». Norplus-prosjektet har som forma ̊l a ̊ fremmespra ̊k- og kulturforsta ̊else, litteraturlesing og undervisningskompetanse blant nordiske lærerstudenter.Samarbeidet har gjort det mulig a ̊ kunne se situasjonen ikke bare i et norsk, men ogsa ̊ i et nordiskperspektiv. En tydelig tendens er at lærerstudenter er mindre aktive lesere jo lavere klassetrinn dekvalifiserer seg for a ̊ undervise pa ̊. De er generelt positive til lesing, og mange leser mye for opplevelse ogavkobling, men da helst krim og internasjonale bestselgere. De har liten erfaring med mer avansertlitteratur og klassikere, og en mer utforskende og reflekterende tilnærming til litteraturen.