Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWicklund, Beret
dc.contributor.authorLarsen, Ann Sylvi
dc.contributor.authorVikbrant, Gunilla
dc.date.accessioned2020-06-05T12:03:46Z
dc.date.available2020-06-05T12:03:46Z
dc.date.created2016-12-19T09:59:48Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2016, 2 (1), .en_US
dc.identifier.issn2387-5739
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2657004
dc.description.abstractI denne artikkelen presenteres en studie av hvilke litterære erfaringer en gruppe svenske ognorske lærerstudenter har ved inngangen til lærerstudiet. Forfatterne har flere a ̊rs erfaring medlitteraturundervisning i lærerutdanningens norsk- og svenskfag, og i artikkelen problematiseresstudentenes kompetanse innen litteratur og hvilke utfordringer lærerutdanningen sta ̊r overfor. Studiener resultat av et samarbeidsprosjekt mellom lærerutdannere i morsma ̊lsfagene i nordiske land gjennomNorplusprosjektet«Nabospra ̊k i lærerutdanningen». Norplus-prosjektet har som forma ̊l a ̊ fremmespra ̊k- og kulturforsta ̊else, litteraturlesing og undervisningskompetanse blant nordiske lærerstudenter.Samarbeidet har gjort det mulig a ̊ kunne se situasjonen ikke bare i et norsk, men ogsa ̊ i et nordiskperspektiv. En tydelig tendens er at lærerstudenter er mindre aktive lesere jo lavere klassetrinn dekvalifiserer seg for a ̊ undervise pa ̊. De er generelt positive til lesing, og mange leser mye for opplevelse ogavkobling, men da helst krim og internasjonale bestselgere. De har liten erfaring med mer avansertlitteratur og klassikere, og en mer utforskende og reflekterende tilnærming til litteraturen.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.urihttps://pedagogikkogkritikk.no/index.php/ntpk/article/view/149
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLærerstudenten som leser - en undersøkelse av litterære erfaringer hos en gruppe norske og svenske lærerstudenteren_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber8en_US
dc.source.volume2en_US
dc.source.journalNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikken_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.cristin1414797
dc.description.localcodeC2016 Beret Wicklund et al. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative CommonsAttribution 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), allowing third parties to copy andredistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any purpose,even commercially, provided the original work is properly cited and states its licensen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal