• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan arbeider norske havner med sirkulær økonomi?

Skofteby, Simen. Aamodt, Carl. Bratt, Frederik.
Bachelor thesis
Thumbnail
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2656825
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk [678]
Sammendrag
EU samt Norge beveger seg, på grunn av miljømessige årsaker, nærmere et sirkulært

økonomisk system. Dette innebærer at varer blir fraktet fra produsent til forbruker, for så å bli

fraktet tilbake til produsent - i motsetning til det tradisjonelle lineære systemet som er

dominerende i dag. Ettersom mye av volumet som fraktes til forbruker skal fraktes tilbake,

fører det til etterspørsel av transport. Tradisjonelt skjer denne transporten via land, i all

hovedsak vogntog og jernbane. I denne oppgaven kartlegges muligheten til å flytte deler av

denne transporten over til sjø, ved å se nærmere på norske havners mulighet til å virke som

bindeledd for sirkulære varestrømmer.

Det er innhentet informasjon fra tre aktuelle havners fremtidige drift-og avfallsplan. Samtidig

som vi har utført et kvalitativt intervju med hver av de tre havnene. Vi har også innhentet

relevant informasjon over e-post fra Thamsklyngen, en aktør som aktivt jobber med det

sirkulære skiftet.

Resultatene fra intervjuene viser at èn av de tre havnene som er intervjuet betjener per dags

dato en avfallsstrøm. Samtidig som to av tre ikke har en plan for fremtidig betjening av

potensielle avfallsstrømmer. Disse resultatene skyldes i stor grad manglende volum. Gjennom

innsamlet statistikk fra SSB og EU-kommisjonens rettsakt frem mot 2035, er det nærliggende

å tro at volumet avfall i Norge vil øke de kommende årene. På grunnlag av dette undersøker

vi hvordan norske havner kan spille en rolle i en stadig med relevant sirkulær økonomi.

I drøftingsdelen av oppgaven blir det gjort en SWOT-analyse. Her avdekkes styrker,

muligheter, svakheter og trusler rundt innføringen av avfallsstrømmer i norske havner.

Svakhetene og truslene består i stor grad av etterspørsel, manglende investeringsvilje,

kompetanse og usikkerhet rundt et lite utprøvd konsept. Styrker og muligheter omfavner

havnens omdømme, økt volum, reduksjon av utslipp samt potensiell økonomisk gevinst.

Dersom frakt av resirkulerbart avfall i stor grad skal gå via sjøtransport, er det nødvendig

med et økende volum innenfor avfall. Samtidig er det behov for omstillingsvilje fra både

privat og offentlig sektor.
 
Due to environmental reasons, the EU and Norway are moving closer to a circular one

economic system. This means that goods are shipped from producer to consumer, and then stay

transported back to manufacturer - unlike the traditional linear system that is

dominant today. Since much of the volume carried to the consumer is to be carried back,

this leads to demand for transport. Traditionally, this transport takes place by land, in all

mainly trolley and rail. In this task, the possibility of moving parts is mapped

this transport over to the sea, by taking a closer look at the Norwegian ports' ability to act as

connectors for circular flow of goods.

Information has been obtained from three relevant ports' future operations and waste plans. Simultaneous

as we conducted a qualitative interview with each of the three ports. We have also obtained

relevant information about e-mail from Thamsklyngen, a player who is actively working on it

circular shift.

The results of the interviews show that one of the three ports interviewed serves per day

date a waste stream. While two out of three do not have a plan for future operation of

potential waste streams. These results are largely due to a lack of volume. Through

Statistics collected from Statistics Norway and the EU Commission's act until 2035 are obvious

to believe that the volume of waste in Norway will increase in the coming years. On the basis of this, investigate

we know how Norwegian ports can play a role in a still with relevant circular economy.

In the discussion part of the assignment a SWOT analysis is done. Here, strengths are revealed,

opportunities, weaknesses and threats around the introduction of waste streams in Norwegian ports.

The weaknesses and threats are largely demand, lack of willingness to invest,

competence and uncertainty around a little proven concept. Strengths and opportunities embrace

the port's reputation, increased volume, reduction of emissions and potential financial gain.

If shipping of recyclable waste is to a large extent going via sea transport, it is necessary

with an increasing volume of waste. At the same time, there is a need for readjustment from boats

private and public sector.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit