dc.contributor.author | Klomsten, Anne Torhild | |
dc.date.accessioned | 2020-04-29T12:49:59Z | |
dc.date.available | 2020-04-29T12:49:59Z | |
dc.date.created | 2016-10-04T09:11:19Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | FoU i praksis. 2016, 10 (1), 63-84. | en_US |
dc.identifier.issn | 1504-6893 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2652951 | |
dc.description.abstract | I dagens skole er kjønnsblandet undervisning grunnregelen. Allikevel er det ikke uvanlig at jenter og gutter har undervisning i kjønnsdelte grupper i kroppsøving. I studien som ligger til grunn for denne artikkelen, utforskes be- grunnelser for å kjønnsdele faget. Data er innhentet gjennom en spørreunder- søkelse som er gjort ved alle landets grunnskoler. Analysene viser at begrunnelser for kjønnsdelt undervisning i kroppsøving kan kategoriseres i ulike interesser og behov: dominerende gutter, fysiske forskjeller, sårbart kroppsbilde og jenter som «blomstrer». Resultatene diskuteres i lys av ulike forståelser av likestillingsarbeid i skolen. Studien belyser et viktig perspektiv i den pedagogiske debatten omkring kjønn i kroppsøving, og gir innsikt i en pro- blemstilling som er aktuell og nødvendig å belyse dersom intensjoner om be- vegelsesglede og fysisk aktivitet skal bli reelle for alle elever i skolen. | en_US |
dc.language.iso | mis | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk og NOASP | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | Begrunnelser for å praktisere kjønnsdelt kroppsøving i norsk skole | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 63-84 | en_US |
dc.source.volume | 10 | en_US |
dc.source.journal | FoU i praksis | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1389229 | |
dc.description.localcode | Opphavsrett (c) 2016 Anne Torhild Klomsten. Åpen tilgang CC-BY-NC | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |