Begrunnelser for å praktisere kjønnsdelt kroppsøving i norsk skole
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2016Metadata
Show full item recordCollections
Original version
FoU i praksis. 2016, 10 (1), 63-84.Abstract
I dagens skole er kjønnsblandet undervisning grunnregelen. Allikevel er det ikke uvanlig at jenter og gutter har undervisning i kjønnsdelte grupper i kroppsøving. I studien som ligger til grunn for denne artikkelen, utforskes be- grunnelser for å kjønnsdele faget. Data er innhentet gjennom en spørreunder- søkelse som er gjort ved alle landets grunnskoler. Analysene viser at begrunnelser for kjønnsdelt undervisning i kroppsøving kan kategoriseres i ulike interesser og behov: dominerende gutter, fysiske forskjeller, sårbart kroppsbilde og jenter som «blomstrer». Resultatene diskuteres i lys av ulike forståelser av likestillingsarbeid i skolen. Studien belyser et viktig perspektiv i den pedagogiske debatten omkring kjønn i kroppsøving, og gir innsikt i en pro- blemstilling som er aktuell og nødvendig å belyse dersom intensjoner om be- vegelsesglede og fysisk aktivitet skal bli reelle for alle elever i skolen.