• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • Videreutdanning: Master- og bacheloroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • Videreutdanning: Master- og bacheloroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ledelse av læreres læring og samarbeid

Vestgøte, Ingrid Hertzberg
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:2537936.pdf (8.003Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2645635
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Videreutdanning: Master- og bacheloroppgaver [74]
Abstract
I overordnet del for nye læreplaner, gis skoleledere en viktig rolle for å legge til rette for og å lede skoleutvikling. Skoleutvikling handler om læreres læring gjennom kontinuerlig utvikling av et informert profesjonelt skjønn og utvikling av undervisningspraksis ved deltakelse i profesjonelle læringsfellesskap (Utdanningsdirektoratet, 2018). En rapport om lærerrollen i den norske skolen (Dahl et al., 2016, s. 214) finner at det er vanskelig å etablere profesjonsfellesskap som fører til denne utviklingen og at det er behov for mer forskning som kan tydeliggjøre hva som er viktig å ivareta for å få til gode læringsprosesser blant lærerne.

Målet med denne oppgaven er å kunne bidra med innsikt i hvordan ledere kan legge til rette for kollektive læringsprosesser. Studien har til hensikt å få frem hvordan lærere opplever læring og samarbeid gjennom de strukturer for kollektive læringsprosesser som er i en Lesson study-prosess. Oppgaven presenterer en casestudie gjennomført i en matematikkseksjon som jobbet med Lesson study for å utvikle undervisningspraksis. Datamaterialet er basert på tre spørreundersøkelser som ble gjennomført underveis i prosjektperioden og individuelle intervju av fire lærere som ble gjennomført ved prosjektets slutt.

Funn i min studie viser at strukturer der lærerne gis rom for å dele ideer og erfaringer, utfordres på å argumentere for undervisningsmetoder og bruke ny kunnskap i felles planlegging av undervisning fører til læring og utvikling av profesjonelle læringsfellesskap. Gjennom felles planlegging, utprøving og refleksjon i etterkant opplever lærerne at de utvikler en undervisningspraksis som er mer i tråd med deres verdier og oppfatninger om god praksis. Gjennom strukturene i Lesson study har lærerne fått et verktøy for lærende samarbeid, slik at de i fremtiden har bedre forutsetninger for å kunne lede seg selv i større grad enn tidligere. Lederes deltakelse i Lesson study sammen med lærere gir ledere god innsikt i skolens ståsted og behov for utvikling. Skolelederes tilrettelegging for og deltakelse i strukturer som Lesson study er en måte å nærme seg de forventninger som stilles til skoleledere om å lede en styrking av læreres kontinuerlige læring i profesjonelle læringsfellesskap (Utdanningsdirektoratet, 2018).
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit