• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Øvrige samlinger
  • Videreutdanning: Master- og bacheloroppgaver
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Øvrige samlinger
  • Videreutdanning: Master- og bacheloroppgaver
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"På vei mot en god og tidsaktuell skoleledelse?" En kvalitativ studie av rektorers og avdelingslederes oplevelser av skoleledelse i team.

Røe, Bratberg Kristin og Kvendbø, Lars
Master thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:2531182.pdf (1016.Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2645634
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Videreutdanning: Master- og bacheloroppgaver [350]
Sammendrag
Sammendrag

Skolen er i stadig endring og utvikling, med økende kompleksitet, krav og mangfold i

oppgaver. Forventningene til skoleledelsen endres, og stadig flere skoleeiere reorganiserer

sine lederteam. Trondheim kommune innførte “Helhetlig ledelse” 1

innen oppvekstsektoren

fra 1.august 2017. “Helhetlig ledelse” innebærer innføring av et nytt lederledd i form av

avdelingsledere med et delegert formelt og juridisk ansvar for fag, økonomi og personal. I vår

masteravhandling ønsker vi å undersøke hvordan rektorer og avdelingsledere opplever de

organisatoriske endringene, samt muligheter og utfordringer i utøvelsen av skoleledelse i

“Helhetlig ledelse”.

For å ramme inn og besvare vår problemstilling, beskriver vi funn fra tidligere forskning,

samt relevant teori som omhandler organisasjonsendringer og ledelse. Endringer i en

organisasjon krever god planlegging, medvirkning av de ansatte, god oppfølging og ledelse i

endringsprosessen, samt evaluering underveis og etterpå (Enehaug og Thune, 2007; Klev og

Levin, 2002). Organisasjonsendringene resulterer videre i konsekvenser for utøvelsen av

skoleledelse.

Våre hovedfunn viser at Trondheim kommune har endret styringslinja i lederteamene på

skolene gjennom oppretting av avdelingsledelse. Mangel på medvirkning og samskaping i

prosessen, manglende tilførsel av ressurser, en ansettelsesprosess som var hastig og med lite

informasjon, samt manglende forståelse og kunnskap om begrunnelser og teorigrunnlag har

vært krevende for avdelingsledere og rektorer. Kombinasjonen av delegering på bekostning

av distribusjon, sett i sammenheng med legitimering av avdelingsledernes lederrolle, har

videre skapt utfordringer for å kunne ta ut potensialet som ligger i “Helhetlig ledelse”.

Intensjonen med “Helhetlig ledelse” er i tråd med ledelsesdiskurser i styringsdokumenter og

funn i tidligere forskning. Skoler av en viss størrelse vil nyttiggjøre seg en ledergruppe med

legitimerte roller hvor avdelingsledere og rektor samarbeider om skolens utvikling av

elevenes faglige og sosiale læringsmiljø. Å arbeide sammen i lederteam vil frigjøre tid til

rektor, samtidig som avdelingslederne gjennom sitt personalansvar kommer tettere på lærerne

og deres praksis i klasserommet. Denne formen for nærledelse kan potensielt føre til et bedre

læringsmiljø både faglig og sosialt for elevene
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit