"På vei mot en god og tidsaktuell skoleledelse?" En kvalitativ studie av rektorers og avdelingslederes oplevelser av skoleledelse i team.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2645634Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
SammendragSkolen er i stadig endring og utvikling, med økende kompleksitet, krav og mangfold ioppgaver. Forventningene til skoleledelsen endres, og stadig flere skoleeiere reorganiserersine lederteam. Trondheim kommune innførte “Helhetlig ledelse” 1innen oppvekstsektorenfra 1.august 2017. “Helhetlig ledelse” innebærer innføring av et nytt lederledd i form avavdelingsledere med et delegert formelt og juridisk ansvar for fag, økonomi og personal. I vårmasteravhandling ønsker vi å undersøke hvordan rektorer og avdelingsledere opplever deorganisatoriske endringene, samt muligheter og utfordringer i utøvelsen av skoleledelse i“Helhetlig ledelse”.For å ramme inn og besvare vår problemstilling, beskriver vi funn fra tidligere forskning,samt relevant teori som omhandler organisasjonsendringer og ledelse. Endringer i enorganisasjon krever god planlegging, medvirkning av de ansatte, god oppfølging og ledelse iendringsprosessen, samt evaluering underveis og etterpå (Enehaug og Thune, 2007; Klev ogLevin, 2002). Organisasjonsendringene resulterer videre i konsekvenser for utøvelsen avskoleledelse.Våre hovedfunn viser at Trondheim kommune har endret styringslinja i lederteamene påskolene gjennom oppretting av avdelingsledelse. Mangel på medvirkning og samskaping iprosessen, manglende tilførsel av ressurser, en ansettelsesprosess som var hastig og med liteinformasjon, samt manglende forståelse og kunnskap om begrunnelser og teorigrunnlag harvært krevende for avdelingsledere og rektorer. Kombinasjonen av delegering på bekostningav distribusjon, sett i sammenheng med legitimering av avdelingsledernes lederrolle, harvidere skapt utfordringer for å kunne ta ut potensialet som ligger i “Helhetlig ledelse”.Intensjonen med “Helhetlig ledelse” er i tråd med ledelsesdiskurser i styringsdokumenter ogfunn i tidligere forskning. Skoler av en viss størrelse vil nyttiggjøre seg en ledergruppe medlegitimerte roller hvor avdelingsledere og rektor samarbeider om skolens utvikling avelevenes faglige og sosiale læringsmiljø. Å arbeide sammen i lederteam vil frigjøre tid tilrektor, samtidig som avdelingslederne gjennom sitt personalansvar kommer tettere på lærerneog deres praksis i klasserommet. Denne formen for nærledelse kan potensielt føre til et bedrelæringsmiljø både faglig og sosialt for elevene