• De ender opp med noen ting som sier at: "Dette er vi!" - En kvalitativ stude av tillit og ledelse 

      Olsen, Gøran (Master thesis, 2021)
      Oslo kommune lanserte i 2017 at de ønsket en endring i sin tilnærming til styring og ledelse, og lanserte en ny ledelsesplattform basert på tillitsbasert styring og ledelse (Oslo kommune, 2017). Denne plattformen skulle ...
    • Fagfornyelsen som katalysator for endret samarbeid 

      Husa, Linda (Master thesis, 2021)
      For å møte en verden i en stadig raskere endring må også skolen endre seg. Der det tidligere var stort fokus på måloppnåelse og styring er det nå stort fokus på samarbeid og ledelse for å møte både kravet, men også behovet ...
    • Fra rektor til lederteam 

      Antonsen, Vidar Melvær; Tandstad, Carl-Johan (Master thesis, 2021)
      Vi har styrt lupen mot en kommune der skoleeier har innført en ny lederstruktur i skolen. Skoler av en viss størrelse har fått et mellomledernivå. Målsettingene er at rektor skal få mer tid til å utøve pedagogisk ledelse, ...
    • Fra rektor til lederteam 

      Tandstad, Carl-Johan; Antonsen, Vidar Melvær (Master thesis, 2021)
      Vi har styrt lupen mot en kommune der skoleeier har innført en ny lederstruktur i skolen. Skoler av en viss størrelse har fått et mellomledernivå. Målsettingene er at rektor skal få mer tid til å utøve pedagogisk ledelse, ...
    • Mor tar skolen, far tar fotball? Om skoleledelsens tilrettelegging for involvering fra fedre 

      Grimsrud, Anita (Master thesis, 2019)
      Samarbeid mellom hjemmet og skolen har en positiv betydning for elever på mange områder. Forskning viser imidlertid at foreldre involverer seg ulikt, og at det er mødre som involverer seg mest. Temaet for denne masteroppgaven ...
    • Skoleledelsens læringsfellesskap - ​et studium i dets betydning for skolens utviklingsarbeid 

      Høyland, Ann Karin (Master thesis, 2021)
      Sammendrag Denne oppgaven handler om bevisstgjøringen av læringsfellesskapet i skoleledelsen og hvilken betydning dette læringsfellesskapet har for skolens utviklingsarbeid. Problemstillingen jeg har valgt er: Hvordan ...
    • Utvikling av profesjonelle læringsfellesskap 

      Meringdal, Kristoffer (Master thesis, 2022)
      I 2020 kom fagfornyelsen, også kalt LK20, inn i skolen og skulle forbedre norsk skole. Ny overordnet del beskriver profesjonelle læringsfellesskap der lærere, ledere og andre ansatte reflekterer over felles verdier, og ...
    • Å stå i spagaten- en kvalitativ studie om avdelingsleders nærledelse 

      Selbæk, Therese (Master thesis, 2020)
      Trondheim kommune gjennomgikk i 2017 en stor endring i lederstrukturen i alle kommunens avdelinger. For skolesektoren fikk dette konsekvenser da det førte til at faglederstillingene falt bort og ble erstattet med ...