• ASK i barnehagen 

      Stav, Idun Kristin (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Denne studien har tatt sikte på å få innblikk i hvilke erfaringer pedagoger ved tre barnehager har med inkludering av barn med kommunikasjonsvansker ved bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). ...
    • En kvantitativ studie av elevers erfaringer med rådgivning om utdanningsvalg, på studieforberedende utdanningsprogram 

      Larssæter, Heidi Strand (Master thesis, 2023)
      Hensikten med denne studien er å undersøke elevers erfaring med rådgivning om utdanningsvalg på studieforberedende utdanningsprogram. Studien er gjort i samarbeid med Institutt for pedagogikk og livslang læring ved NTNU. ...
    • En narrativ litteraturstudie av faktorer for god inkluderende praksis 

      Randers, Åshild Marie Eilifsen (Master thesis, 2023)
      Sammendrag Denne masteroppgaven tar for seg inkludering som overordnet prinsipp i den norske skolen. Inkludering har en sentral plass i politiske styringsdokumenter, opplæringsloven og i læreplanen. Mange oppfatter begrepet ...
    • Er den digitale kaffepraten viktig? En kvantitativ studie om sammenhenger mellom holdning til småprat, psykologisk trygghet og virtualitet i utviklingsteam 

      Thorsen, Vibeke (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne studien var å undersøke sammenhenger mellom holdning til småprat, psykologisk trygghet og virtualitet i utviklingsteam. Psykologisk trygghet er viktig i team for å kunne løse komplekse og innovative ...
    • Grevlingdager 

      Bjertnes, Ellen; Kvarsnes, Renate (Master thesis, 2023)
      Formålet med masteroppgaven er å se på læreres erfaring i arbeid med elever som opplever skolevegring. Vi har avgrenset oppgaven ved å fokusere på identifisering av skolevegring, i tillegg til forebyggende tiltak og tidlige ...
    • Grevlingdager 

      Bjertnes, Ellen; Kvarsnes, Renate (Master thesis, 2023)
      Formålet med masteroppgaven er å se på læreres erfaring i arbeid med elever som opplever skolevegring. Vi har avgrenset oppgaven ved å fokusere på identifisering av skolevegring, i tillegg til forebyggende tiltak og ...
    • Hyperacusis - når lyd blir ulyd. 

      Fredagsvik, Wenche (Master thesis, 2020)
      Denne masteroppgaven er skrevet i artikkelformat, og er tenkt sendt til bedømming i fagbladet «Spesialpedagogikk». Artikkelen følger forfatterveiledningen til tidsskriftet både med tanke på teknisk oppsett og lengde. Bakgrunn: ...
    • Karrierekompetanse og karrierelæring i skolens mellomtrinn 

      Måsøval, Sissel (Master thesis, 2021)
      Dette er en kvalitativ studie som setter lys på læreres tanker om karrierekompetanse og karrierelæring for elevene på mellomtrinnet. Fokus er satt særlig på 7.trinn, og alle lærerne som deltok i undersøkelsen jobber eller ...
    • Karrierekompetanselæring i ungdomsskolen 

      Johnsen, Linda Engan (Master thesis, 2021)
      Denne studien undersøker elever på 10.trinn sine opplevelser av hvordan faget utdanningsvalg i ungdomsskolen bidrar til å utvikle karrierekompetanse. Studien tar utgangspunkt i karrierekompetanse slik det er beskrevet i ...
    • Lærerstøtte og elevers Well-Being 

      Sætran, Marita Ramfjord (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne masteroppgaven har vært å se på hvilke sammenhenger det er mellom lærerstøtte og elevers indre motivasjon, trivsel og selvverd. Jeg har fått bruke data som forskningsgruppen ³Livet i skolen´ ved NTNU ...
    • Pedagogisk arbeid med tanke på synsfunksjonen til barn med alvorlig grad av cerebral parese – en scoping review 

      Aarvik, Kari (Master thesis, 2022)
      Tittel: Pedagogisk arbeid med tanke på synsfunksjonen til barn med alvorlig grad av cerebral parese – en scoping review Bakgrunn: For små barn med alvorlig grad av CP som trenger alternativ og supplerende kommunikasjon ...
    • Sosiale relasjoner og skoleprestasjoner i minoritetsspråklige jenters og gutters skolehverdag. En kvalitativ studie. 

      Giecewicz, Katarina (Master thesis, 2021)
      Sammendrag I denne masteroppgaven presenterer jeg et bilde av minoritetsspråklige jenters og gutters skoleliv. Studien sentreres rundt videregåendeskoleelevers opplevelse av støtte fra lærere, foreldre og medelever, samt ...
    • Tilrettelegging i skolen for ungdom som bor i barnevernsinstitusjon 

      Hågensen, Lise (Master thesis, 2023)
      Hensikten med denne studien har vært å få dypere innsikt i kontaktlæreres erfaringer i arbeidet med å tilrettelegge både sosialt og faglig for elever som bor i barnevernsinstitusjon, samt å få innsikt i hva som fungerer ...