Blar i Videreutdanning: Master- og bacheloroppgaver på forfatter "Engvik, Gunnar"
-
- å utvikle undervisning
Fimland, Svend (Master thesis, 2023)Opplæringsloven (1998) krever at rektorene skal holde seg fortrolige med den daglige virksomheten og arbeide for å videreutvikle den. Den viktigste delen av virksomheten er undervisning, og i denne kvalitative undersøkelsen ... -
"Det er ikke nok å bare møte opp med kroppen sin lenger." En kvalitativ intervjustudie med fire rektorer som har deltatt i den skolebaserte kompetansesatsningen Ungdomstrinn i Utvikling.
Dahl, Berit (Master thesis, 2019)Sammendrag En av de største utfordringene i norsk grunnskole i 2010 var, i følge Melding til Stortinget nr. 22 Motivasjon- mestring- muligheter (2010 – 2011), den fallende motivasjonen for skolearbeid blant elevene, og ... -
"Elle melle deg fortelle..." -rektors profesjonelle skjønn i tilsetting av nyutdannede lærere
Sollie, Vibeke (Master thesis, 2020)En viktig forutsetning for en god skole er godt kvalifiserte lærere. Det å tilsette lærere med faglig kompetanse og en personlig egnethet tilpasset skolens verdier og behov, er en viktig oppgave for rektor. Dette er et ... -
Hvilke utfordringer har fire skoleledere i arbeidet med pedagogisk utviklingsarbeid?
Toft, Kjersti (Master thesis, 2020)Gjennom forskning, både nasjonalt og internasjonalt og gjennom styringsdokumenter og satsninger framkommer viktigheten av ledelse tydelig. Det er gjennom utøvelse av god ledelse at den kollektive læringskulturen skal ... -
Hvordan bidrar administrativ skoleeier til utvikling i skolen før, under og etter Ungdomstrinn i Utvikling?
Andersen, Hilde Akselsen (Master thesis, 2019)I denne masteroppgaven rettes søkelyset mot administrativ skoleeiers rolle i utvikling i skolen før, under og etter Ungdomstrinn i utvikling (UiU), med spesielt fokus på samhandlingen mellom skoleeier- og skolenivået. ... -
Hvordan videreutvikle en SMI-skole mot et profesjonelt læringsfellesskap gjennom fjernledelse. En kvalitativ intervjuundersøkelse.
Hoven, Trond (Master thesis, 2021)Oppgaven har som problemstilling: Hvordan videreutvikle en SMI-skole mot et profesjonelt læringsfellesskap gjennom fjernledelse? Tema og problemstilling har sitt opphav i mine erfaringer som fjernlokalisert leder for en ... -
Nasjonale prøver og samskapt læring – muligheter og utfordringer
Sørensen, Emilie (Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven rettes søkelyset mot hvordan ledere og lærere arbeider med resultatene fra nasjonale prøver og hvordan dette arbeidet bidrar til samskapt læring ved skolen. Bakgrunnen for valg av tema er egne ... -
På tur i skolen, translatoriske utfordringer i arbeidet med Fagfornyelsen En komparativ casestudie ved to videregående skoler
Andreassen, Hilde (Master thesis, 2022)Skolen har en lang tradisjon for lokale tolkninger av sentrale føringer. Ansvaret for tilrettelegging, er opp til den enkelte skole, skolelederes og læreres profesjonelle skjønn. Fagfornyelsen, er en slik sentral føring ...