• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for datateknologi og informatikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for datateknologi og informatikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Developing a Virtual Driving Instructor

Christiansen, Sander Aker; Fauske, Ivar Austin
Master thesis
Thumbnail
URI
http://hdl.handle.net/11250/2634472
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for datateknologi og informatikk [3870]
Abstract
De fleste av dagens voksne har en viss grad av forståelse for trafikkdomenet.

Hvordan representere dette domenet har vært et aktivt og populært forskningsområde i mange år, spesielt innenfor trafikkhåndtering og selvkjørende biler.

Som en konsekvens har god forståelse for domenet og mulige måter å resonere rundt trafikk blitt oppdaget.

Derimot har forskning rundt hvordan evaluere en sjåførs prestasjoner fått mindre oppmerksomhet.

Denne oppgaven undersøker implementasjonen av en virtuell kjørelærer, som vinkler en sjåførs situasjonsforståelse ut i fra "situasjonsbevissthet" og gir konstruktiv tilbakemelding basert på denne.

Denne nyskapende tilnærmingen til å identifisere sjåførfeil, undersøkes gjennom analyse og diskusjon av scenarier kjørt gjennom i en kjøresimulator som senere evalueres i en implementasjon av konseptbevis.

Dette konseptbeviset ble implementert som et multi-agent system hvor situasjonen ble representert i en ontologi.

For hvert scenario hvor det blir foreslått tilbakemelding ble tilbakemeldingen evaluert av en profesjonell kjørelærer som bekreftet eller avkreftet innholdet i tilbakemeldingen.

Initielle resultater var noe lovende, hvor systemet var i stand til å korrekt vurdere brudd på vikeplikt og råkjøring. Konseptbeviset og kjørelæreren var enige 83% av tiden. Enigheten kunne derimot være så lav som 42% for vanskelige situasjoner. Foreslåtte forbedringer har blitt identifisert og videre arbeid for et fullverdig system, ment til å gjøre evalueringer og gi tilbakemelding i sanntid, blir foreslått.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit