Developing a Virtual Driving Instructor
Abstract
De fleste av dagens voksne har en viss grad av forståelse for trafikkdomenet.Hvordan representere dette domenet har vært et aktivt og populært forskningsområde i mange år, spesielt innenfor trafikkhåndtering og selvkjørende biler.Som en konsekvens har god forståelse for domenet og mulige måter å resonere rundt trafikk blitt oppdaget.Derimot har forskning rundt hvordan evaluere en sjåførs prestasjoner fått mindre oppmerksomhet.
Denne oppgaven undersøker implementasjonen av en virtuell kjørelærer, som vinkler en sjåførs situasjonsforståelse ut i fra "situasjonsbevissthet" og gir konstruktiv tilbakemelding basert på denne.Denne nyskapende tilnærmingen til å identifisere sjåførfeil, undersøkes gjennom analyse og diskusjon av scenarier kjørt gjennom i en kjøresimulator som senere evalueres i en implementasjon av konseptbevis. Dette konseptbeviset ble implementert som et multi-agent system hvor situasjonen ble representert i en ontologi.
For hvert scenario hvor det blir foreslått tilbakemelding ble tilbakemeldingen evaluert av en profesjonell kjørelærer som bekreftet eller avkreftet innholdet i tilbakemeldingen.Initielle resultater var noe lovende, hvor systemet var i stand til å korrekt vurdere brudd på vikeplikt og råkjøring. Konseptbeviset og kjørelæreren var enige 83% av tiden. Enigheten kunne derimot være så lav som 42% for vanskelige situasjoner. Foreslåtte forbedringer har blitt identifisert og videre arbeid for et fullverdig system, ment til å gjøre evalueringer og gi tilbakemelding i sanntid, blir foreslått.