Show simple item record

dc.contributor.advisorAamo, Ole Morten
dc.contributor.authorGilde, Monika Charlotte Hansen
dc.date.accessioned2019-12-28T15:00:08Z
dc.date.available2019-12-28T15:00:08Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2634444
dc.description.abstractMotorsykkelryttere som kjører på motorvei blir utsatt for vindstøy som kan vær på opptil 110 dB. Langvarig eksponering for støy kan føre til hørselstap, og støyen hindrer også rytteren i å plukke opp viktig trafikkstøy. Vindstøy kan reduseres ved bruk av en metode kalt aktiv støydempning, forkortet ANC. I denne rapporten blir historien til og prinsippene bak ANC utforsket, i tillegg til forskjellig variasjoner av filtrert minste kvadraters metode, FxLMS. Ulike estimeringsteknikker blir også utforsket, ANC-systemet blir simulert og resultatene diskutert.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleThe use of active noise control to reduce wind noise in motorcycle helmets
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record