Skolebasert videreutdanning for praksislærere Utvikling i praksisveiledningen og i skolehverdagen gjennom bruk av «Lesson Study»? En case fra praksislærerutdanningen ved én av NTNUs universitetsskoler
Journal article, Peer reviewed
Published version
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3816]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [38672]
Original version
Paideia. 2019, (18), 38-49.Abstract
Hensikten med artikkelen er å undersøke og diskutere hvordan en skolebasert videreutdanning for praksislærere bidrar til utvikling i praksisveiledningen og i skolehverdagen, gjennom bruk av «Lesson Study». Analyser av intervjuer med seks praksislærere viser at videreutdanningen og deres arbeid med et utviklingsprosjekt med inspirasjon fra Lesson Study, har fått betydning for dialogen, for relasjonen og for den praktiske samhandlingen mellom praksislærer og praksisstudent. Den skolebaserte videreutdanningen bidrar til både en individuell og en organisatorisk utvikling. Ut fra dette bør praksislærernes læring organiseres som en skolebasert videreutdanning med strukturer og prosesser som støtter mulighetene til å se praksislærerens og skolens problemstillinger.