• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for datateknologi og informatikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for datateknologi og informatikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Training neurosurgeons in Augmented Reality

Anderson, Henrik Bjelke; Børresen, Thomas
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:2533446.pdf (37.66Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2628794
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for datateknologi og informatikk [3776]
Abstract
Målet med denne studien er å se hvordan Augmented Reality kan bli brukt til å trene og lære

opp neurologer og neurokirurger i en nylig utviklet prosedyre kalt SPGblock. Prosedyren er

utviklet på St. Olavs Universitetssykehus i Trondheim og har som mål å behandle kronisk

migrene og klasehodepine med et nylig utviklet klinisk verktøy kalt Multiguide.

SPGblock har vist lovende resultater, og teamet som står bak prosedyren har et ønske om at

den skal kunne tilbys flere steder enn bare i Trondheim. Å lære opp leger og kirurger er både

tidkrevende og dyrt. Det er derfor ønskelig å finne bedre løsninger for opplæring av kirurger og

leger i prosedyren.

Dette prosjektet vil bygge videre på en tidligere masteroppgave kalt Sphenoblock AR som tilbød

en simulering av prosedyren i Microsoft Hololens. Målet med dette prosjektet er å legge til mer

funksjonalitet, og å forbedre eksisterende funksjonalitet. De viktigste oppgavene er å legge til

mer anatomi og forbedre sporingen av Multiguiden. Oppgaven vil også ta for seg å

sammenligne hvilken av AR brillene, Hololens, Magic Leap On, og Meta 2, som er best egnet

for en SPGblock simulator, og hvem av dem som var mest egnet til å utvikle en slik applikasjon

for.

Resultatene viste at applikasjonen fungerer godt for opplæring og demonstrering av SPGblock

prosedyren. På den andre siden så mangler den noen aspekter som gjør den mindre nyttig for å

trene på den faktiske prosedyren. De viktigste aspektene som manglet viste seg å være mangel

på taktil tilbakemelding når man utfører prosedyren, samt at anatomien hadde for lavt detaljnivå.

Resultatene kom fra observasjoner og brukertester, etterfulgt av intervjuer med neurokirurger og

neurologer på St. Olavs. Videre arbeid burde fokusere på å finne en måte å legge til taktil

motstand under utførelsen av prosedyren, og mer detaljert anatomi for hode.
 
This study aims to see how Augmented Reality can be used to train and teach neurologists and

neurosurgeons in a newly developed neurological procedure called SPGblock. The procedure is developed at St. Olavs University Hospital in Trondheim, Norway, and aims to treat chronic migraine

and cluster headaches with a newly developed surgical instrument called Multiguide. It has shown

promising results, and the team behind the procedure seeks to offer the procedure to a broader

audience. Training physicians and surgeons is a time-consuming and expensive exercise. Because

of this, there is a need for better ways to train and educate new surgeons and physicians in the

procedure. This project will continue the development of a SPGblock training simulator developed

for the Microsoft Hololens. The goal of this project is to add new functionality to the simulator and

enhancing the existing functionality. The most necessary functionality to implement being more

layers of anatomy and improving the tracking of the Multiguide. It will also include testing which

of the Hololens, the Magic Leap One and the Meta 2, is most suited for such a simulator and how it

was to develop for.

The findings show that the application works great for teaching and demonstrating the SPGblock

procedure. On the other hand, it lacks some aspects in order to be used for training. One of the

main aspects being the lack of haptic feedback, the other being that the quality of the anatomy was

too low. The findings were revealed through observations and user tests, followed by interviews

with neurosurgeons and neurologists at St. Olavs. Further work should look into better ways of

incorporating haptic feedback when performing the procedure, and increasing the level of detail in

the anatomy of the head.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit