Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLie, Sissel
dc.date.accessioned2019-11-04T09:03:50Z
dc.date.available2019-11-04T09:03:50Z
dc.date.created2014-03-19T14:29:37Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationTidsskrift for kjønnsforskning. 2014, 38 (1), 20-40.nb_NO
dc.identifier.issn0809-6341
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2626292
dc.description.abstractMax Ernsts collageroman Une semaine de bonté (1934) representerer kvinner og menn som drager. Ifølge kunstneren er de skapt av hans hallusinasjoner i møtet med illustrasjoner fra 1800-tallets romaner og kataloger. Mens menn med enorme vinger vanligvis assosieres med makt og hemmelig kunnskap, virker Ernsts dragekvinner provoserende og diskriminerende. Ernst vil skape tvetydighet mellom provokasjon og fascinasjon i sine collager. Jeg ønsker i denne artikkelen å beholde både den spontane avvisningen av hans dragekvinner og den tiltrekningen de har. Dragekvinnene kan sees som representasjoner av det ubevisste, der det uforståelige og frastøtende er en del av vår identitet. Ernsts utforskning av kvinners identitet kan berike vår forestillingsverden og skape ny forståelse.nb_NO
dc.language.isomisnb_NO
dc.publisherUniversitetsforlagetnb_NO
dc.titleMax Ernsts utforskning av kvinners identitet i Une semaine de bonté :nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber20-40nb_NO
dc.source.volume38nb_NO
dc.source.journalTidsskrift for kjønnsforskningnb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.identifier.cristin1123279
dc.description.localcodeThis article will not be available due to copyright restrictions. © 2014 by Universitetsforlaget.nb_NO
cristin.unitcode194,62,60,0
cristin.unitnameInstitutt for språk og litteratur
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel