dc.contributor.author | Lie, Sissel | |
dc.date.accessioned | 2019-11-04T09:03:50Z | |
dc.date.available | 2019-11-04T09:03:50Z | |
dc.date.created | 2014-03-19T14:29:37Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Tidsskrift for kjønnsforskning. 2014, 38 (1), 20-40. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 0809-6341 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2626292 | |
dc.description.abstract | Max Ernsts collageroman Une semaine de bonté (1934) representerer kvinner og menn som drager. Ifølge kunstneren er de skapt av hans hallusinasjoner i møtet med illustrasjoner fra 1800-tallets romaner og kataloger. Mens menn med enorme vinger vanligvis assosieres med makt og hemmelig kunnskap, virker Ernsts dragekvinner provoserende og diskriminerende. Ernst vil skape tvetydighet mellom provokasjon og fascinasjon i sine collager. Jeg ønsker i denne artikkelen å beholde både den spontane avvisningen av hans dragekvinner og den tiltrekningen de har. Dragekvinnene kan sees som representasjoner av det ubevisste, der det uforståelige og frastøtende er en del av vår identitet. Ernsts utforskning av kvinners identitet kan berike vår forestillingsverden og skape ny forståelse. | nb_NO |
dc.language.iso | mis | nb_NO |
dc.publisher | Universitetsforlaget | nb_NO |
dc.title | Max Ernsts utforskning av kvinners identitet i Une semaine de bonté : | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 20-40 | nb_NO |
dc.source.volume | 38 | nb_NO |
dc.source.journal | Tidsskrift for kjønnsforskning | nb_NO |
dc.source.issue | 1 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1123279 | |
dc.description.localcode | This article will not be available due to copyright restrictions. © 2014 by Universitetsforlaget. | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,62,60,0 | |
cristin.unitname | Institutt for språk og litteratur | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |