• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Full Face Tunnel Boring in Hard Rock Conditions - Detection and Influence of Mixed Face Conditions

Iddeng, Even Lein
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:2524150.pdf (36.21Mb)
no.ntnu:inspera:2524150.zip (21.66Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2624727
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk [2807]
Abstract
En vanlig kilde til problemer og tvister ved bruk av TBM for driving av tunneler i hardt fjell,

er uforutsett og ugunstig geologi kjent som Mixed Face Conditions (MFC). MFC kan forårsake

alvorlige problemer under driving og potensielt resultere i redusert maskinytelse og

forsinkelser. Begrepet Mixed Face Conditions er et mye brukt uttrykk ved TBM-driving, men

det finnes ingen klar og utvetydig vitenskapelig definisjon på MFC. Mangelen på en definisjon

gjør MFC til et sensitivt og omdiskutert tema i tunnelindustrien, først og fremst ved

aktualisering i relasjon til økte kostnader og krav. For bedre å kunne definere geologi som MFC

samt vurdere innflytelsen MFC har på maksinytelse og prosjektframdrift, studerer denne

masteroppgaven muligheten for å detektere MFC på stuff, gjennom analyse av signaturer i

maskindata.

Oppgaven presenterer den viktigste vitenskapelige litteraturen relatert til deteksjon og

innflytelse av MFC-geologi, for å undersøke mulighetene for å detektere MFC fra maskindata.

Ufiltrert maskindata fra den nylig ferdigborede Follobanen ble gjort tilgjengelig for analyse, og

en filtreringskode er utviklet og presentert. Den utviklede filtreringskoden sikrer tilstrekkelig

filtrering av feillogget- og ikke-representativ data, som videre muliggjør analyser av et

representativt sett med maskindata utelukkende logget under boringen. Resultater og analyse

av litteraturen og den filtrerte maskindataen finnes presentert og forklart i oppgaven.

Gjennom litteraturen ble det funnet mulig å fastslå en korrelasjon mellom geologi som gir

tilsvarende effekter og problemer som MFC, men antagelig ikke MFC isolert. Fra analysen av

filtrerte maskindata ble det videre funnet plausibelt å kunne detektere en sammenheng mellom

signaturer i maskindata og mulig forekomst av MFC på stuff, men ikke utelukkende fra

maskindata i seg selv. For å fastslå forekomster av MFC gjennom maskindata, foreslås det at

datasignaturer ansett som mulig MFC, underbygges av data på kutterlevetid og kutterbytter,

ingeniørgeologiske kartlegginger, samt data fra andre faktorer relatert til MFC.
 
A common source of trouble and dispute in hard rock TBM-tunneling is unforeseen and

unfavorable geology known as Mixed Face Conditions (MFC). MFC has the potential of

causing severe problems and may trigger hazards, resulting in reduced TBM performance.

Being a common term in TBM-tunneling, there is however no clear and unambiguous scientific

definition on MFC, making it a sensitive and highly discussed topic in the TBM-tunneling

industry, primarily when actualized in relation to additional costs and claims. As a way to better

assess geology as MFC and the influence it has on the overall TBM performance, the work in

this Thesis is about the possibility of determining the presence of MFC on the working face of

hard rock TBM’s from signatures in TBM performance recordings.

Up-to-date literature on the influence and detection of MFC is assessed and presented to reveal

the possibility of determining MFC presence from recorded TBM performance data. TBM data

from the recently finished Follo Line tunnel were provided for analyzes, and a TBM raw-data

filtering code is developed and presented. The developed filtering code ensures adequate

filtering of error recordings and non-representative data, enabling analyses of a representative

set of TBM performance data, recorded solely during actual boring operation. Results and

analyses of the literature and filtered TBM performance data is presented and explain

From literature, it was found possible to determine a correlation between geology constituting

the same effects and problems on the TBM performance as MFC, but possibly not MFC

exclusively. Through the analysis of filtered TBM performance data, it was further found

plausible to determine a correlation between TBM performance signatures and the presence of

MFC, but not solely from TBM performance data. To determine the presence of MFC from

performance data, it is thus suggested that the signature of MFC presence is substantiated by

data on cutter tool life, geological face mappings and other factors relating to MFC.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit