Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPitera, Kelly
dc.contributor.advisorPokorny, Petr
dc.contributor.authorTonheim, Christoffer Hatletveit
dc.date.accessioned2019-10-26T14:05:37Z
dc.date.available2019-10-26T14:05:37Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2624724
dc.description.abstractBruk av sykkel i urbane områder øker som følge av internasjonale og nasjonale tiltak for å fremme det som et sunt, miljøvennlig og effektivt transportmiddel. Samtidig øker befolkningstallene og dermed også behovet for transport av varer. Dette har en uheldig bivirkning ettersom dette fører til flere møter mellom syklister og tunge kjøretøy. Dersom disse møtene blir ulykker, får de dessverre ofte alvorlige konsekvenser, spesielt ved lyskryss hvor ulykker som følge av tunge kjøretøy som svinger til høyre er hyppige. Denne studien har tatt for seg 11 tiltak i lyskryss og evaluert dem ved hjelp av en spørreundersøkelse for å kartlegge de oppgitte preferansene til syklister og lastebilsjåfører, med totalt 302 besvarelser. Illustrasjoner for hvert av tiltakene med plassering i krysset mellom Kjøpmannsgata og Bakke bru i Trondheim ble presentert for respondentene. Lastebilsjåførene og syklistene ble spurt om å vurdere synlighet, forståelighet og trygghetsfølelse for hvert av tiltakene. Øvrige spørsmål dreide seg om kunnskap om vikepliktsregler og en vurdering av hvordan ulike faktorer påvirker syklistens trygghet. Eget trafikklys for syklister fikk høyest vurdering fra både lastebilsjåfører og syklister, mens redusering av kurveradius fikk lavest vurdering fra begge gruppene. Av de syv tiltakene med statistisk signifikante forskjeller mellom vurderingene fra lastebilsjåfør og syklist, fikk seks av dem lavere vurdering av lastebilsjåførene. Resultatene antyder lavere kunnskapsnivå om vikeplikt blant lastebilsjåfører. Begge gruppene verdsatte visuell kontakt mellom lastebilsjåfør og syklist høyest, selv om det fikk lavere vurdering blant lastebilsjåfører. Både lastebilsjåfør og syklist vurderer den andres oppførsel og hastighet til å være mer betydningsfull for syklisters trygget enn sin egen oppførsel og hastighet. Resultatene fra studien er nyttige for fremtidig prosjektering av lyskryss og øvrige kryss i urbane områder, og for å forstå forskjellene mellom de to trafikkantgruppene, syklist og lastebilsjåfør. Nøkkelord: Tunge kjøretøy, syklister, høyresving-ulykker, blindsone, lyskryss
dc.description.abstractThe use of bicycles in city areas is increasing as a result of international and national efforts to promote it as a healthy and environmentally friendly mode of transportation. At the same time, populations are growing and the demand for transportation of goods subsequently also becomes larger. This has an unfortunate side effect, as encounters between bicyclists and heavy goods vehicles (HGVs) increase. If these encounters develop into accidents, they frequently have profound consequences, especially at signalised intersections where accidents due to HGV blind spots during right turns are common. In this study several potential measures at signalised intersections were evaluated through a stated preference online survey with 302 respondents. Illustrative images were provided for 11 measures in the case study intersection at Bakke bru and Kjøpmannsgata in Trondheim. Truck drivers and cyclists were asked about their perceived levels of safety, as well as visibility and understandability of the measures. Other elements such as knowledge of traffic rules and ratings of safety factors among truck drivers and cyclists were also measured. A separate green cycle for cyclists was preferred by both cyclists and truck drivers, while reduced curb radii was given the lowest score from both. Of seven measures with statistically significant differences between the two groups, six were given lower scores by truck drivers than by cyclists. Results implied lower knowledge of yielding rules among truck drivers. Both groups valued visual contact as the most important safety factor to avoid right-turning accidents, although it was significantly less important for truck drivers than for cyclists. Both truck drivers and cyclists consider the behaviour and speed of the other to have a larger impact on the safety than their own behaviour and speed. These results are useful to the design of signalised intersections and other intersections in urban areas and understanding the differences between truck drivers' and cyclists' point of view. Keywords: Heavy vehicles, bicyclists, right turn accidents, blind spot, signalised intersection
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleHeavy vehicles and cyclists at signalised intersections
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel