Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJonsson, Thomas
dc.contributor.authorFahre, Christine
dc.date.accessioned2019-10-26T14:05:13Z
dc.date.available2019-10-26T14:05:13Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2624709
dc.description.abstractEldre (≥65 år) står for 20% av de drepte og alvorlig skadet i Norge, til tross for at de er lite eksponert i trafikken. Norge har som flere land i Europa en økende aldrende befolkning og samfunnet har et større fokus på grønn transport. Det er derfor rimelig å anta at eldreulykker kan bli et større problem i fremtiden. Hensikten med denne studien er å se på hva som kjennetegner eldre fotgjengere og syklisters ulykker, ved å bruke data fra to databaser, STRAKS og STRADA. Dataene gjelder for rapporterte personskader involvert fotgjengere og syklister i Norge og Sverige fra 2013 til 2017. Metoden var først å se på hvordan ulykker blant eldre skiller seg fra andre ulykker basert på ulykkesanalyse fra STRAKS-registeret, og sammenlign resultatene med kunnskap fra eksisterende forskning. Analyser av politi-rapporterte personskader fra både STRAKS og STRADA ble sammenlignet for å se på forskjellene mellom de to. Deretter ble analyser av politi-rapporterte personskader sammenlignet med politi- og sykehusrapporterte personskader i STRADA, og til slutt ble de mulige svakhetene med STRAKS drøftet i lys av dette. Resultatene fra analysene viser at det er betydelige forskjeller i ulykker mellom eldre og ikke-eldre fotgjengere og syklister. Ulykker blant eldre fotgjengere og syklister skjer ofte på dagtid og har mer alvorlig skadegrad, og enkeltulykker skjer hyppigere blant eldre fotgjengere. Resultater i denne studien krever fornyelse av STRAKS-registeret sammen med tiltak spesielt rettet mot eldre fotgjengere og syklister. I tillegg bør fotgjengerulykker defineres som en trafikkulykke for å gi dem høyere prioritet.
dc.description.abstractElderly people (≥65 years) account for 20% of the killed and seriously injured in Norway, despite their low exposure to traffic. New challenges related to safety of elderly will arise due to an aging population and an increasing focus on green transportation. It is important to account for this in the future. The objective of this study is to look into characteristics of elderly pedestrians and cyclists’ accidents using data from two databases, STRAKS and STRADA. The data applies to reported injuries involving pedestrians and cyclists in Norway and Sweden from 2013 to 2017. The method was to first look into how accidents among elderly differ from other accidents based on accident analysis from the STRAKS-registry, and compare the results with knowledge from existing research. Analyses of police-reported injuries from both STRAKS and STRADA were compared to look at the differences between the two. Analyses of police-reported injuries were compared with police and hospital-reported injuries in STRADA, and finally the possible weaknesses with STRAKS were discussed. The results from the analyses show that there are significant differences in accidents between elderly and non-elderly pedestrians and cyclists. Accidents among elderly pedestrians and cyclists often happen at daytime and are more severe, and single accidents happen more frequently among elderly pedestrians. Findings in this study call for a renewal of STRAKSdatabase together with measures targeted directly to elderly pedestrians and cyclists. Additionally, pedestrian single accidents should be defined as a traffic accident in order to give them a higher priority.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFotgjenger- og sykkelulykker involvert eldre personer
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel