Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAakre, Arvid
dc.contributor.authorKerro, Delvin
dc.date.accessioned2019-10-24T14:02:00Z
dc.date.available2019-10-24T14:02:00Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2624298
dc.description.abstractStadig økende trafikkvolumer kombinert med en fortetning av urbane områder medfører et voksende behov for bedret avviklingskvalitet i vegnettet. Høy metningsgrad langs de mest belastede gater, veger og kryss i rushtiden er et utbredt problem i de fleste norske byer. Utilstrekkelig kapasitet langs vegnettet medfører redusert avviklingskvalitet i form av kødannelse og forsinkelse for berørte trafikanter. Videre berøres også det lokale miljøet med økt forurensning fra saktegående kjøretøy. I vurderingen av tiltak for eksisterende infrastruktur og prosjektering av nye veielementer kan modellering av ulike løsninger benyttes som beslutningsgrunnlag ved å estimere avviklingskvaliteten for ulike scenarioer. SIDRA INTERSECTION er et databehandlingsprogram som benyttes for å modellere enkelte kryss, med muligheten for å kombinere disse i et nettverk. Evalueringen av et enkelt kryss gjøres på mikro-analytisk nivå, hvor avviklingsparametere som forsinkelse og kølengde estimeres. SIDRA NETWORK kan benyttes for å modellere effekten av tilbakeblokkering som oppstår i et nettverk gjennom en itererende prosess. Formålet med denne oppgaven har vært å vurdere hvordan modelleringsprogrammet SIDRA INTERSECTION kan benyttes i modelleringen av norske vikepliktsregulerte T-kryss, ved å sammenligne estimerte avviklingsparametere med beregninger basert på feltobservasjoner. Det er gjennomført feltobservasjoner i fem ulike kryss, for å måle relevante parametere som påvirker avviklingskvaliteten. Geometriske forhold, trafikkmengder, kølengder og tidsluker har blitt registrert for fem ulike kryss. Basert på målingene er forsinkelse, kritisk tidsluke og følgetid beregnet. Videre er samtlige kryss modellert i SIDRA INTERSECTION med inputparametere basert på feltobservasjonene. Gjennom dette er kapasitet, forsinkelse, kritisk tidsluke og følgetid estimert for det enkelte kryss. Deretter er modellene i SIDRA INTERSECTION kalibrert mot feltobservasjonene ved at beregnet forhold mellom kritisk tidsluke og følgetid overføres. Avslutningsvis er de to estimatene fra modellering sammenlignet med feltkalkulasjonene, og bruken av SIDRA INTERSECTION er evaluert med tanke på estimat av kritisk tidsluke og følgetid for norske vikepliktsregulerte T-kryss. Resultatene indikerer at modellering i SIDRA INTERSECTION underestimerer kritisk tidsluke og følgetid for norske vikepliktsregulerte T-kryss. Videre overestimeres også kølengde og forsinkelse, i forhold til feltregistreringer for kryss med stor forkjørsersberettiget trafikkstrøm. Stedlige forhold som sikt og fartsnivå virker å ha stor innvirkning på kritisk tidsluke og følgetid. Volumet av forkjørsberettiget trafikk virker å ha en nær sammenheng med trafikantens valg av tidsluke. Ved store trafikkvolumer er det en tydelig trend at selv små endringer i trafikantenes påvirkning av trafikkintensiteten gir store utslag for kritisk tidsluke. Videre er det en tydelig sammenheng mellom de stedlige forhold i nær tilknytning til kryssene og avviklingsparametere, som tydeliggjør behovet for å vurdere kryss i en nettverkssammenheng.
dc.description.abstractThe increasing traffic volumes combined with the densification of cities demands a higher level of service delivered by the traffic network. Especially during peak hours, the traffic through streets and intersections is highly saturated in most Norwegian cities. Insufficient capacity reduces the performance of the traffic network, with queuing vehicles, delays and increased pollution. Traffic models can be utilized to better address issues in existing infrastructure or to estimate the capacity and other performance parameters of future roads and intersections. SIDRA INTERSECTION is a software used in modeling of singular intersections or combinations of several intersections in a network. The modeling of singular intersections provides an advanced micro-analytical evaluation of traffic, estimating performance statistics like delay and queue length. The SIDRA NETWORK model can be utilized to determine the backward spread of congestion in a network-wide iterative process. The objective of this research has been to look into how existing traffic modeling software can be adapted to Norwegian conditions, comparing estimated performance statistics in SIDRA INTERSECTION with calculations based on field observations of unsignalized T-intersections. The research approach consists of field observations and registration of parameters influencing the level of service. Geometrical specifics, traffic volumes, queue length and headway has been registered in five different intersections to calculate delay, critical time gap and follow-up time. Furthermore, the intersections have been modeled in SIDRA INTERSECTION with specific geometrical parameters from each intersection, estimating capacity, delay, critical time gap and follow-up time. Based on the results, the models in SIDRA INTERSECTION are calibrated, maintaining the relation between critical time gap and follow-up time, registered in field observations. Finally, the two different estimates are compared and discussed together with the field calculations to evaluate the use of SIDRA INTERSECTION in estimation of performance statistics of Norwegian unsignalized T-intersections. The findings indicate that the SIDRA INTERSECTION models underestimate critical headway and follow-up time in Norwegian unsignalized T-intersections. Furthermore, queue length and delay is overestimated, compared to field registrations of intersections with large traffic volumes in conflicting movements. Critical headway and follow-up time does also seem to be largely influenced by the speed level on site. The results indicate a close connection between the traffic volumes of opposing movements and the gap acceptance of drivers. With large traffic volumes, the critical headway is significantly influenced, even with minor adjustments in expected gap acceptance of drivers. Furthermore, the performance statistics of intersections are influenced by local traffic conditions in close proximity of the intersections to a large extent. Thus, there is an apparent need of evaluating intersections based on their connection to other elements in the nearby traffic network.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleModellering av vikepliktsregulerte T-kryss i SIDRA INTERSECTION og justering av kritisk tidsluke og følgetid for en bedret tilpasning til norske forhold
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel