Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLædre, Ola
dc.contributor.authorJohannessen, Robin Kristoffer
dc.date.accessioned2019-10-24T14:01:48Z
dc.date.available2019-10-24T14:01:48Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2624285
dc.description.abstractBacke Entreprenør implementerer innovasjonen bygningsinformasjonsmodellering (BIM) i likhet med flere entreprenører i dagens byggebransje. Hensikten bak implementering av BIM er å effektivisere produksjonen til entreprenøren. Til tross for hensikten, brukes BIM i varierende grad på byggeprosjektene til Backe Entreprenør. BIM medfører endrede arbeidsprosesser. Endringer medfører motstand. Endringsmotstand er en kjent barriere som må overvinnes dersom et selskap skal lykkes med implementering av innovasjon. Kjent endringsledelsesteori foreslår tiltak for å lykkes med implementering av innovasjon, og for å forhindre endringsmotstand. Formålet med oppgaven er å kartlegge Backe Entreprenørs strategi for å implementere BIM, vurdere denne fremgangsmåten, og eventuelt komme med anbefalinger hvis metoden strider mot kjent teori eller hvis den har tydelige mangler. Følgende forskningsspørsmål utgjør problemstillingen: 1. Hvordan kan BIM implementeres hos en entreprenør? 2. Fungerer strategien for implementering av BIM i Backe Entreprenør? 3. Hva anbefales for Backe Entreprenør når det gjelder implementering av BIM? For å skaffe oversikt over fagteorien, er en omfattende litteraturstudie utført. Søkelyset ble satt på teorier innen endringsledelse og innovasjon, i kombinasjon med teorier knyttet til implementering av BIM. Datainnsamlingen er utført ved hjelp av kvalitative intervjuer og dokumentstudier. Diskusjonen har tatt sikte på å besvare forskningsspørsmålene ved hjelp av datafunn, og eksisterende teori og forskning innen området. Backe Entreprenør arbeider, i mange tilfeller, i henhold til teorien for å lykkes med implementering av BIM. Funn tilsier likevel at strategien rundt implementering av BIM har forbedringspotensial hos Backe Entreprenør. Målene for innovasjon er utydelige, kommunikasjonsprosesser er lite inkluderende for ansatte utover ledelse, faglige retningslinjer mangler, og bruk av innovasjoner nedprioriteres. Anbefalinger for entreprenøren er å gjøre målene for innovasjoner tydeligere, og involvere kompetente ansatte og underentreprenører i høyere grad.
dc.description.abstractLike many other contractors in today's construction industry, the contractor Backe implements an innovation called building information modeling (BIM). The purpose of implementing BIM is to streamline the production of the contractor, but it turns out that BIM is used in varying degrees by the contractor for the production phase. BIM entails changed work processes. Changes result in resistance. Resistance to change is a known barrier to overcome if innovations are to produce the effects they are supposed to. Known change management theory presents measures to overcome resistance to change and ensure that changes are implemented well for the contractor. The purpose of the task is to map the approach of Backe to implement BIM in the production phase, evaluate this method and, if necessary, make recommendations if the method is contrary to known theory. The following research questions constitute the issue: 1. How does a contractor implement BIM? 2. Does the current practice of implementing BIM in Backe work? 3. What is recommended for Backe when it comes to implementing BIM? To be updated within the theory, a comprehensive literature study has been conducted. Known theories within change management and innovation are used as a reference in combination with theory related to the implementation of BIM. The data collection was carried out using qualitative interviews and document studies. The discussion has aimed to answer the research questions using data discoveries and existing theory and research in the field. Backe works, in many cases, according to the theory. Hence the implementation should have succeeded. However, discoveries indicate that implementation of BIM has the potential for improvement at Backe. Goals are not clear, communication processes do not involve employees, guidelines are missing, and innovations are not prioritized. Recommendations for the contractor are to make the goals associated with innovations clearer and involve competent employees to a greater extent.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn entreprenørs strategi for implementering av BIM
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel