Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKelly Pitera
dc.contributor.authorThea Ytterbø Klakegg
dc.date.accessioned2019-10-24T14:01:48Z
dc.date.available2019-10-24T14:01:48Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2624284
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker syklisters taktiske og operasjonelle atferd på forskjellige busstopp ved bruk av videoobservasjon. Åtte busstopp i Trondheim er kartlagt og observert i rushtid mellom 07.00-09.00 og 15.00-17.00. Målet med masteroppgaven er å undersøke hvordan syklister samhandler med busser og fotgjengere, på busstopp med ulike løsninger for sykkeltrafikk. Noen av videoobservasjonene er analysert ved bruk av T-Analyst som er et verktøy der man kan hente ut banen til trafikanter for å finne hastighet og posisjon. I tillegg ble en subjektiv analyse gjennomført, basert på det som ble observert, for å kartlegge atferdsmønstre til trafikanter ved gangfelt til og fra busstopp. Disse metodene er brukt til å undersøke på hvilke anlegg syklistene velger å sykle når de passerer busstoppene. I tillegg er metodene brukt til å undersøke atferden til busser og syklister når de befinner seg på busstopp samtidig. Samhandling mellom syklister og fotgjengere er undersøkt gjennom vikepliktsituasjoner ved gangfelt på busstopp hvor sykkelvegen er separert fra motorisert trafikk. Gjennom 28 timers videoobservasjon ble det registrert 36 og 27 tilfeller der syklister befant seg samtidig som en buss på et busstopp utformet som henholdsvis kantstopp eller busslomme. Det meste av den observerte samhandlingen mellom syklister og busser var uten problemer, men det ble registrert noen tilfeller der bussen startet å kjøre før syklisten hadde passert bussen. Gjennom 12 timers videoobservasjon ble det registrert 70 tilfeller der enten syklister eller fotgjengere viket for hverandre ved gangfelt. I 24 av tilfellene viket syklisten, og dette ble for det meste observert å være for bestemte fotgjengere. I 46 tilfeller viket fotgjengeren, og i de fleste av disse tilfellene ble fotgjengeren observert som forsiktig. På grunn av begrenset mengde data og bruk av subjektiv analyse er resultatene begrenset, men de indikerer at syklister viker sjeldnere for fotgjengere og når de viker er det som oftest for bestemte fotgjengere. For samhandling mellom buss og sykkel er det meste av den observerte samhandlingen uten problemer.
dc.description.abstractThis master thesis examines the tactical and operational behavior of bicyclists at different bus stops by the means of video observation. Eight bus stops in Trondheim are found and observed during rush hours between 07.00-09.00 and 15.00-17.00. The objective of this master thesis is to examine how bicyclists interact with buses and pedestrians at bus stops with different bicycle layouts. Some of the video observations are analysed with the use of T-Analyst which is a software that can extract road user trajectories and hence speed and position. Also, a subjective analysis is used to obtain road users behavioral patterns at pedestrian crossings at bus stops, based on how they are observed. These methods are used to examine at which facilities the bicyclists choose to bicycle when they pass the bus stops. The methods are also used to examine the behavior of buses and bicyclists when they are at a bus stop at the same time. The interaction between bicyclists and pedestrians are examined through yielding at crossings at bus stop layouts where bicycle lanes are separated from motorised traffic. During 28 hours of video observation there were registered 36 and 26 incidents where a bicycle was at a curb stop and a bus bay, respectively, at the same time as a bus. Most of the observed interactions are without problems, but there were registered in a few of the incidents that the bus started to drive before the bicyclists had passed the bus. During 12 hours of video observation there were registered 70 incidents where either bicyclists or pedestrians yielded for one another at a crossing. In 24 of the incidents the bicyclists yielded, and this was observed to be mostly to determined pedestrians. In 46 incidents the pedestrian yielded, and in most of these incidents the pedestrians were observed as cautious. Because of restricted amount of data and a subjective analysis the results are limited. However, they indicate that bicyclists yield less to pedestrians and when they do, it is mostly to determined pedestrians. For interaction between buses and bicyclists most of the observed interactions are without problems.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUndersøkelse av syklisters atferd på busstopp med forskjellig utforming
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel