Numerical study of curved-mesh tailoring of free-surface shear profile
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2623191Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Krummede nettinger blir ofte brukt til å endre hastighetsprofilet i testområdet i eksperimentelleanlegg. De eksisterende uttrykkene som kan brukes til å bestemme formen på nettingen,gitt strømningsforholdene opp- og nedstrøms av testområdet, er dessverre kun gyldigfor små endringer i hastighetsprofilet over nettingen. Mye tid kan derfor ende opp med ogbrukes på å bestemme formen på nettingen som produserer det ønskede hastighetsprofiletmed tilstrekkelig nøyaktighet. Målet for denne masteroppgaven er derfor å lage en CFDmodellsom kan simulere strømning over krummede nettinger med tilstrekkelig nøyaktighetinnen rimelig tid. Denne modellen vil videre brukes til å undersøke hvordan hastighetsprofiletnedstrøms for nettingen endrer seg ved å endre formen på nettingen, innløpshastighetenog vanndybden ved bruk av CFD programmet ANSYS Fluent 19.2.
Å løse opp alle strømningsstrukturene som oppstår i en strømning over en netting visteseg å være en svært tidkrevende beregningsoppgave. Det ble derfor bestemt å modellerestrømningsmotstanden som introduseres av en netting ved bruk av porøst medium modellen(PMM) i ANSYS Fluent, hvor nettingen byttes ut med et porøst område. Empiriskesammenhenger for trykktapet over en netting ble brukt til å tilnærme tapsleddene som måspesifiseres i PMM.
En modell for strømning i lukket kanal ble brukt til å verifisere at PMM modellertestrømningsmotstanden til en fysisk netting nøyaktig. Modellen ble verifisert ved å sammenlignehastighetsprofilet fra CFD-simuleringene med hastighetsprofilet predikert av en teoretisksammenheng. Denne sammenligningen viste en nesten perfekt sammenheng mellomhastighetsprofilene.
Doktorgradsstudenten Benjamin Smeltzer bidro med eksperimentelle data som ble brukttil å validere CFD-modellen for strømning i åpen kanal over en krummet netting. Hastighetsprofiletfra CFD-modellen viste seg å predikere hastighetsprofilet fra de eksperimentelledataene med tilstrekkelig nøyaktighet.
Etter å ha verifisert og validert CFD-modellen nøye, ble det undersøkt hvordan enkelteendringer påvirket hastighetsprofilet nedstrøms for nettingen. Simuleringene viste at:* Å gjøre en netting mer konveks, sett av strømningen, resulterer i et mer konkavthastighetsprofil og reduserer styrken på skjærprofilet nær den frie overflaten.* Å gjøre en netting mer konkav, sett av strømningen, resulterer i et mer konvekst hastighetsprofil og øker styrken på skjærprofilet nær den frie overflaten.* For rette nettinger vil en økning i vinkelen mellom normal vektoren til nettingen ogstrømningsretningen resultere i en større endring i hastighetsprofilet over nettingen.* En økning i innløpshastigheten vil redusere endringen i hastighetsprofilet over nettingen.* Å endre vanndybden, uten å endre andre parametre, viste seg å ikke ha noen effekt pådet normaliserte hastighetsprofilet. Dette resultatet er dog ikke antatt å være generelt. Curved screens are often used to transform the velocity profile in the test section of experimentalfacilities. The existing relations for determining the screen shape given the flowconditions upstream and the desired flow conditions in the test section are, unfortunately,limited to moderate changes in the velocity profile. Hence, a lot of time may be spent ontrying to determine a screen shape that adequately accurate produces the desired velocityprofile. The aim of this thesis is therefore to construct a computational fluid dynamics (CFD)model that accurately simulates flows passing through curved screens within a reasonableamount of time. This model will be used to study how the downstream velocity profile isaffected when changing the screen shape/curvature, inlet velocity, and water depth using thecommercial CFD solver ANSYS Fluent 19.2.
Resolving all flow structures that are present in flows passing through screens proved tobe a computationally intensive task. It was therefore decided to model the flow resistanceintroduced by a screen using the porous media model (PMM) in ANSYS Fluent, such thatthe screen was substituted by a porous region. Empirical relations for the pressure drop overscreens were used to approximate the loss factors that need to be specified in the PMM.A closed channel model was created to verify that the PMM accurately modelled the flowobstruction introduced by a physical screen. The verification of the model was performed bycomparing the velocity profile resulting from CFD-simulations, using several screen shapes,with the velocity profile predicted by a theoretical relation. This comparison showed thatthe agreement between the two was almost perfect.
Experimental data provided by PhD Candidate Benjamin Smeltzer was used to validatethe CFD-model for open channel flows. Comparison between the measured velocity profileand the profile resulting from the CFD-model showed an adequate agreement between thetwo.
After the CFD-model had been carefully verified and validated, several cases investigatinghow certain changes affected the velocity profile downstream of the screen were tested.Simulations showed that:* Making a screen more convex, as perceived by the flow, results in an even more concavevelocity profile and a decrease in the shear in the region near the free-surface.* Making a screen more concave, as perceived by the flow, results in an even more convex velocity profile and an increase in the shear in the region near the free-surface.* For a straight screen, an increase in the angle between the screen normal vector and thestreamwise direction results in a greater change in the velocity profile over the screen.* Increasing the inlet velocity will decrease the change in the velocity profile over thescreen.* Changing the water depth, keeping all other parameters constant, gave no effects onthe normalized velocity profile. This result is though not assumed to be general.