Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRyeng, Eirin
dc.contributor.authorDybdalen, Ådne
dc.date.accessioned2019-10-09T14:03:14Z
dc.date.available2019-10-09T14:03:14Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2621275
dc.description.abstractUrban distribusjon av gods og varer ved motorisert transport utgjør et hinder for bærekraftig utvikling i bysentre gjennom utslipp av klimagasser, trafikktilstopping og økt risiko for trafikkulykker. Stadig økende fortetting av bysentrene øker også behovet for effektiv bruk av areal. Samtidig som byplanleggerne skifter fokus fra motoriserte kjøretøy til syklister og fotgjengere, har lastesykkelen blitt brukt som et alternativ til motorisert varetransport i europeiske bysentre. Lastesykkelen er fleksibel i bruk, og tillater effektiv varelevering uten videre utslipp av klimagasser. I den siste tiden har lastesykkelen også blitt en del av bylogistikken i nordiske land som Norge, hvor den er utsatt for harde vinterværforhold, lave temperaturer og vegoverflater med is og snø. Armadillo-sykkelen, en firehjuls lastesykkel produsert av det svenske firmaet Velove, ble brukt i Norge for første gang på vinterføre vinteren 2018/2019. Det er funnet lite til ingen litteratur på lastesykkelens håndtering av vinterføre, og sammen med en hypotese om at lastesykkelen opererer med redusert effektivitet på vinterføre i forhold til sommerføre, har dette vært grunnlaget for formuleringen av følgende forskningsspørsmål i denne studien: 1. Hvilke utfordringer møter lastesykkelen på vinterføre? 2. Hvordan kan vi tilrettelegge for effektiv og sikker bruk av lastesykkelen ved nordisk klima? To metodiske innfallsvinkler ble tatt i bruk for å besvare forskningsspørsmålene. Først ble en arbeidende lastesyklist observert og GPS-sporet over seks måledager på vinter- og vårføre i Trondheim sentrum. Vårføre ligner sommerføre i form av bar veg og generelt høyere temperaturer enn ved vinterføre. Lastesyklisten brukte en lastesykkel av typen Armadillo. Deretter ble syv individuelle kvalitative intervjuer avholdt med lastesyklister fra de tre logistikkfirmaene DHL, DB Schenker og Bring, for fem forskjellige norske byer. Hensikten med observasjonene og GPS-sporingen var å identifisere eventuelle vanskeligheter lastesykkelen møtte på vinterføre, samtidig som at data til en kvantitativ undersøkelse av lastesykkelens håndtering av vinterføre ble innhentet. Den kvantitative undersøkelsen inneholdt en hastighetsberegning der gjennomsnittlig strekningshastighet ble brukt som et mål på lastesykkelens effektivitet og fremdrift. De kvalitative intervjuene skulle videre innhente informasjon fra erfarne lastesyklister. Resultatene fra observasjonene, intervjuene og hastighetsberegningene støttet opp under hypotesen om at lastesykkelen opererer med redusert effektivitet på vinterføre i forhold til på sommerføre. Hastighetsberegningene viste at den totale gjennomsnittlige strekningshastigheten var 27,6% lavere på vinterføre i forhold til på vårføre. Funnene fra observasjonene og intervjuene viste også til en redusert effektivitet på vinterføre, og flere utfordringer ved bruk av lastesykkel på vinterføre ble identifisert. Det krever mer kraft å opprettholde fremdriften på snø, og dette er mer krevende fysisk for lastesyklisten, samtidig som batteriene på lastesykkelen bruker mer strøm. Snø kan også blokkere de snarvegene som gjør lastesykkelen fleksibel i trafikken. Is er mer krevende mentalt for lastesyklisten, ettersom økte bremselengder og redusert manøvreringskvalitet krever større fokus og oppmerksomhet fra lastesyklisten. Dette spesielt rundt fotgjengere og i bakker. Lastesykkelen kan også kjøre seg fast i større mengder slaps, spesielt ved lav hastighet. Lave temperaturer er ubehagelig for lastesyklisten, samtidig som det reduserer batterikapasiteten til lastesykkelen. Lastesykkelens utforming, gode klær og god planlegging løser likevel mange av utfordringene lastesykkelen møter på vinterføre, og lastesykkelen kan regnes som et godt alternativ til varebil for urban last-mile-varelevering, selv med noe redusert effektivitet på vinterføre. En lastesykkel med mer slitesterke deler, større hjul, sterkere bremser og flere reflekser vil øke lastesykkelens effektivitet og sikkerhet på vinterføre, sammen med videre utbygging av sykkelfelt og sykkelveger. Sykkelfelt og sykkelveger bør også vedlikeholdes og driftes i større grad vinterstid, spesielt med tanke på snøfjerning. Da den observerte lastesykkelen ble tatt ut av drift en periode som følge av tyveri og hærverk, ble antall observasjoner redusert i forhold til det som var planlagt. Vansker med å innhente GPS-data av høy kvalitet i nærheten av høye bygninger førte også til at hastighetene måtte beregnes basert på estimerte lengder og tidspunkter registrert ved observasjon. Hastighetene som presenteres i denne studien er derfor ikke nøyaktige data, og bør heller ikke behandles som det. Den største utfordringen ved bruk av lastesykler til urban distribusjon i Norge syntes å være knyttet til logistiske aktiviteter og organisatoriske oppgaver heller enn vinterføre, slik det også er i andre europeiske byer. Her gjelder spesielt etableringen av et urbant konsolideringssenter, en essensiell forutsetning for effektiv drift av lastesykler i bysentre. Et slik senter ville også gi lastesyklistene et varmt sted å ta pauser, samt å laste, vedlikeholde og lade lastesyklene. Funnene i denne studien skal bidra til økt kunnskap for byplanleggere, offentlig sektor og logistikkfirmaer på tilrettelegging for sikker og effektiv bruk av lastesykler ved nordiske klima.
dc.description.abstractUrban freight by motorized transport poses a threat to the sustainable development of modern city centers through extensive emissions of greenhouse gasses, contributing to congestion, and increasing the risk of traffic accidents. In addition, further densification of European city centers demands an effective use of urban areas. As urban planners are shifting their focus from automobiles to cyclists and pedestrians, the cargo bike has been used as an alternative to motorized vehicles for urban freight in several European cities. Flexible use of cargo bikes permits efficient delivery of goods in congested urban areas, with zero emissions. Cargo bikes are also becoming a part of the city logistics in northern countries like Norway, where they are prone to adverse weather conditions, low temperatures and roads covered with snow and ice. The Armadillo, a four-wheeled cargo bike from the Swedish company Velove, was used in Norway for its first winter in 2018/19. Based on the lack of research on how cargo bikes operate in northern climates and a hypothesis that cargo bikes operate with less efficiency on winter roads than for summer conditions, the two following research questions were formulated: 1. What challenges and obstacles are cargo bikes facing on winter roads? 2. How can we facilitate and ensure efficient operation of cargo bikes in northern climates? To answer these questions, two methodological approaches were applied. First, observations and GPS-tracking of a working cargo cyclist were performed on winter roads in Trondheim, Norway. Second, seven qualitative interviews were conducted among experienced cargo cyclists in several Norwegian cities. Calculated velocities for the observed cargo cyclist showed that the average velocity in general was 27,6 % lower for winter trips than spring trips. The observations and the interviews showed that even tough snow, ice, slush and low temperatures reduces the cargo bikes efficiency, using cargo bikes for urban delivery on winter roads is fully feasible. The design of the Armadillo, sufficient clothing and good planning solves many of the challenges faced by cargo bikes on winter roads. In addition, a cargo bike with more durable parts, larger wheels and better illumination, as well as an increase in the amount of bicycle lanes would further facilitate the efficient operation of cargo bikes in northern climates. The biggest challenge concerning the use of cargo bikes for urban delivery in northern countries, seems to be urban consolidation centers as an essential prerequisite for effective operation. Such centers would also provide the cargo cyclists a warm place to take breaks and to load, charge and maintain the cargo bikes. The findings in this study are supposed to provide further knowledge for urban planners, municipalities, road owners and logistic companies on how to ensure efficient operation of cargo bikes on winter roads.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLastesykler på norsk vinterføre
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel