Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAlso, Ole Andreas
dc.contributor.authorSollund, Pia Sofie
dc.date.accessioned2019-10-08T14:01:20Z
dc.date.available2019-10-08T14:01:20Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2620991
dc.description.abstractBakgrunn: Det er bevist at trening og fysisk aktivitet bidrar til å forbedre mental og fysisk helse og skaper økt livskvalitet. På tross av dette har inaktivitet blitt et stort globalt problem der omtrent en tredjedel av befolkningen ikke er i tilstrekkelig fysisk aktivitet. Det viser seg at en av de største årsakene for inaktivitet er mangelen på motivasjon. Som en mulig løsning på dette problemet begynner det nå å dukke opp en sjanger med produkter som hører til kategorien “Exergaming”. Dette er produkter som motiverer til fysisk aktivitet ved å benytte teknologi til å kombinere spill og trening. Dette prosjektet er et samarbeid med Startup-selskapet Playpulse, de utvikler i dag et exergaming-produkt som kombinerer spinningsykkelen med dataspill hvilket forvandler høyintensiv intervalltrening til en underholdende spillopplevelse. Mål: Oppgaven har som mål å skape et konsept som skal bidra til å motivere brukeren til fysisk aktivitet. Løsningen skal være med på å engasjere brukere som er inaktive med et inkluderende design med fokus på ergonomi, form og funksjon. Prosjektet innebærer å studere produktet i sin helhet, men hovedfokus går ut på å utvikle et design for spillkontrollene som skal erstatte Playpulse sin nåværende løsning. Metode: Design thinking har vært en førende metodikk for hele prosjektet. Innsikt og forståelse for både behov og produktkrav har blitt innhentet ved hjelp av litteraturstudier, intervju, fokusgruppe, workshop, observasjoner og brukerundersøkelser. Konseptutviklingen ble preget av typiske divergente og konvergente faser ved utformingen av designet. Den iterative prosessen innebar både digital og analog skissing og prototyping som ble påvirket av repeterende brukertesting. CAD og fysiske prototyper ble brukt for å visualisere konseptet. Resultat: Det endelige produktet er et sett spillkontrollere som er tilpasset en ergometersykkel. I tillegg har prosjektet resultert i et konsept som innebærer en visjon for de øvrige fysiske komponentene til treningsspillet. Produktet er designet for en bred brukergruppe og er skapt for å være ergonomisk, ukomplisert og inkluderende.
dc.description.abstractBackground: It’s a proven fact that exercise and physical activity contributes to improve both mental and physical health as well as a higher quality of life. Despite this, inactivity has become a global problem where almost one third of the world’s population is insufficiently physically active It turns out that one of the main reasons for inactivity is the lack of motivation. As a possible solution to this problem there’s starting to pop a genre of products which belongs to the category “exergaming” These are products that motivates physical activity by utilizing a combination of games and exercise. This project is a collaboration between me and the startup Playpulse. They are currently developing an exergaming product that combines the spinning bike with computer games which transforms high intense interval exercise into an entertaining game experience. Objective: The objective of this project is to create a concept which can contribute to motivate the user into physical activity. The solution is meant to engage the users who are inactive with an inclusive design that focuses on ergonomics, form and function. The project entails a study of the product as a whole, but the main focus is to develop a design for the game controllers that will replace Playpulse’ current solution. Method: Design thinking has been a leading methodology for the entire project. User insight and understanding both needs and product requirements has been gathered by literature studies, interviews, a focus group, a workshop, observations and user surveys. The concept development has been consistent of typical divergent and convergent phases. The iterative process included both digital and analog sketching and prototyping which were affected by repetitive user testing. CAD and physical prototypes have been used to visualize the concept Result: The final product is a set of game controllers that are customized an indoor exercise bike. The project has also resulted in a concept which is a future vison for the other physical components to the exergame. The product is designed for a broad user group and is created to be ergonomic, uncomplicated and inclusive
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDesign av spillkontroller for exergaming
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel