Design of an Electronic Flight Strip concept for Air Traffic Control
Master thesis
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for design [1151]
Abstract
I samarbeid med Avinor Flysikring AS har jeg i denne oppgaven gått dypere inn i design av Elektroniske Flight Strips for flygeledere i flytårn. Første kapittel introduserer flygelederens rolle og hvordan de bruker Flight Progress Strips i dagens tårn. Neste kapittel tar for seg prosessen med å designe et konsept som kan ta systemet de bruker i dag over på en skjerm. Dette er grunnlaget for arbeidet som er gjort i denne masteroppgaven. I brukertester av dette konseptet ble det avdekket utfordringer med å se rekkefølgen på innkomne og taksende fly. Det har blitt sett på hvordan systemet kan legges opp best mulig for å løse dette. Fokuset i denne oppgaven har vært å se på hvordan et brukervennlig system kan designes og hvordan det kan tilpasses spesielle flyplassers behov. Spesifikt Bergen og Stavanger lufthavn, med besøk til begge flyplassene for å lære om deres behov og utfordringer.
Først vil jeg se på Stavanger, som med kryssende rullebaner gir spesielle utfordringer. Her har det blitt laget en prototype som ble testet på flygeledere. Dette ga tilbakemeldinger som endret designet før jeg så på tilpasning for Bergen lufthavn med én enkelt rullebane og kompleks trafikk. Resultatet tilslutt er to konsepter, et til Stavanger og et til Bergen. In cooperation with Avinor ANS in Norway I have looked deeper into designing an Electronic Flight Strip (EFS) solution for ATC Towers. The first chapter introduces the role of Air Traffic Control (ATC) and how they use the Flight Progress Strips. The next chapter describes the process of making an EFS design that is the basis for the work in this thesis. For user testing of that concept one of the main issues was sequencing of strips. Focusing on special airport needs, insights to Stavanger and Bergen airports gave insight to develop solutions for these airports. First Stavanger with crossing runways was investigated and a solution is created and presented. Then the design was adapted to Bergen with a single runway. This ends up in two design concepts.