• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Simulator som beslutningsverktøy for et fremtidig trafikkbilde

Martinsen, Magnus; Erstad, Erlend
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:2507460.pdf (9.641Mb)
no.ntnu:inspera:2507460.zip (3.360Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2619222
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk [1086]
Abstract
Denne masteroppgaven har vært en praktisk rettet oppgave, med fokus på det menneskelige

perspektivet. Det har blitt benyttet simulator som hovedverktøy, for å se om den kan benyttes

som et beslutningsstøtteverktøy, og videre forsøkt målt effekt av et

trafikkseparasjonssystem. Det har blitt simulert et seilingsmønster i 2025 for å se om det

kunne gi et bedre samspill mellom autonome og konvensjonelle fartøy ved økt bruk av

regulering av farled. For å gjøre dette har det blitt å bygd opp to senario i skipssimulatoren.

Gjennom teori og gode forankrede metoder skal blir det gitt en beslutningstøtte til

Kystverket på bakgrunn av målene de har fått fra Regjeringen. Både kvalitative og

kvantitative metoder er benyttet i forskningen. Det har blitt benytte Human Centered Design

og funksjonsorientert flytskjema for å kartlegge prosessen med å benytte simulator til å gi

en beslutningstøtte. Videre er det sett på ekspertvurdering og arbeidsbelastning med fokus

på Critical Decision Making og Instantaneous Self Assessment. Dette for å kartlegge

effekten av et trafikkseparasjonssystem.

Gjennom prosjektet har gruppen funnet ut at simulator kan benyttes som

beslutningsstøtteverktøy. For å få mest mulig realistiske trafikkbilder vil det være viktig å

være nøye med alle fasene i Human Centered Design, og tett samarbeid med

beslutningstakeren. For effekten av et trafikkseparasjonssystem mener gruppen at for det

ene scenarioet som er bygd opp i simulatoren vil en kunne se en positiv effekt for

effektivitet og sikkerhet ved bruk av trafikkseparasjonssystem. For det andre scenarioet

kunne gruppen ikke se den samme effekten.
 
This master's thesis has had a practical approach, with a focus on the human perspective. A

simulator has been used as the main tool. This is to see if it can be used as a decision support

tool. It has further been attempted to measure effect of a traffic separation scheme. An

assumed sailing pattern for 2025 have been simulated to see if it could provide a better

interaction between autonomous and conventional vessels, through increased use of fairway

regulation. It have been created two different simulator scenarios for the project.

Through theory and methods, decision support will be given to the Norwegian Coastal

Administration, on the basis of the goals they have received from the Norwegian

Government. Both qualitative and quantitative methods have been used in this thesis. Human

Centered Design and function oriented flow charts have been used to map the process of

using a simulator to provide decision support. Furthermore, it have been focused on expert

evaluation and workload, with the use of Critical Decision Making and Instantaneous Self

Assessment. This is to map the effect of a traffic separation scheme.

Through the project, the group has found that the simulator can be used as a decision support

tool. In order to get the most realistic traffic situations, it will be important to pay close

attention to all of the phases in Human Centered Design, and have close collaboration with

the decision maker. For the effect of a traffic separation scheme, the group found that for the

one of the scenarios one could see a positive effect for efficiency and safety, when using a

traffic separation scheme. Secondly, for the other scenario, the group could not see the same

effect.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit