Simulator som beslutningsverktøy for et fremtidig trafikkbilde
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2619222Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven har vært en praktisk rettet oppgave, med fokus på det menneskeligeperspektivet. Det har blitt benyttet simulator som hovedverktøy, for å se om den kan benyttessom et beslutningsstøtteverktøy, og videre forsøkt målt effekt av ettrafikkseparasjonssystem. Det har blitt simulert et seilingsmønster i 2025 for å se om detkunne gi et bedre samspill mellom autonome og konvensjonelle fartøy ved økt bruk avregulering av farled. For å gjøre dette har det blitt å bygd opp to senario i skipssimulatoren.Gjennom teori og gode forankrede metoder skal blir det gitt en beslutningstøtte tilKystverket på bakgrunn av målene de har fått fra Regjeringen. Både kvalitative ogkvantitative metoder er benyttet i forskningen. Det har blitt benytte Human Centered Designog funksjonsorientert flytskjema for å kartlegge prosessen med å benytte simulator til å gien beslutningstøtte. Videre er det sett på ekspertvurdering og arbeidsbelastning med fokuspå Critical Decision Making og Instantaneous Self Assessment. Dette for å kartleggeeffekten av et trafikkseparasjonssystem.Gjennom prosjektet har gruppen funnet ut at simulator kan benyttes sombeslutningsstøtteverktøy. For å få mest mulig realistiske trafikkbilder vil det være viktig åvære nøye med alle fasene i Human Centered Design, og tett samarbeid medbeslutningstakeren. For effekten av et trafikkseparasjonssystem mener gruppen at for detene scenarioet som er bygd opp i simulatoren vil en kunne se en positiv effekt foreffektivitet og sikkerhet ved bruk av trafikkseparasjonssystem. For det andre scenarioetkunne gruppen ikke se den samme effekten. This master's thesis has had a practical approach, with a focus on the human perspective. Asimulator has been used as the main tool. This is to see if it can be used as a decision supporttool. It has further been attempted to measure effect of a traffic separation scheme. Anassumed sailing pattern for 2025 have been simulated to see if it could provide a betterinteraction between autonomous and conventional vessels, through increased use of fairwayregulation. It have been created two different simulator scenarios for the project.Through theory and methods, decision support will be given to the Norwegian CoastalAdministration, on the basis of the goals they have received from the NorwegianGovernment. Both qualitative and quantitative methods have been used in this thesis. HumanCentered Design and function oriented flow charts have been used to map the process ofusing a simulator to provide decision support. Furthermore, it have been focused on expertevaluation and workload, with the use of Critical Decision Making and Instantaneous SelfAssessment. This is to map the effect of a traffic separation scheme.Through the project, the group has found that the simulator can be used as a decision supporttool. In order to get the most realistic traffic situations, it will be important to pay closeattention to all of the phases in Human Centered Design, and have close collaboration withthe decision maker. For the effect of a traffic separation scheme, the group found that for theone of the scenarios one could see a positive effect for efficiency and safety, when using atraffic separation scheme. Secondly, for the other scenario, the group could not see the sameeffect.