En casestudie av bærekraft i byggevarebransjen
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2617858Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med denne oppgaven har vært å kartlegge de faktorene som kan bidra til at byggevaredistributørog tilhørende proffmarked, kan påvirke bransjen i en bærekraftig retning. Oppgaven belyser i tillegghvorfor bærekraftig utvikling er viktig for virksomheter i et generelt perspektiv.
Bacheloroppgaven er utført i samarbeid med Gausdal Landhandleri AS. Vi benyttet oss av kvalitativmetode og et eksplorativt casestudiedesign. Datainnsamlingen foregikk gjennom flere semi-strukturerteintervjuer av respondenter fra proffmarkedet i byggevarebransjen.
Grunnlaget for oppgaven har vært bærekraftsteori. Hvor vi har tatt utgangspunkt i den tredelte bunnlinjenog bedrifters samfunnsansvar. Oppgaven redegjør videre for interessentteori i henhold til krav ogforventninger virksomheten møter fra sine interessenter. Sirkulær økonomisk-teori har vi valgt på grunnlagav segmentet avfall, og ved undersøkelse av avfallshåndtering blant proffmarkedet.
Konklusjonen i problemstillingen er at kunnskap og holdninger kan bidra til økt fokus på bærekraft. Og atinteresse og samarbeid er faktorer for at distributør og proffmarked kan utvikle seg i en bærekraftig retning.Dette gjennom å se på ulike bærekraftstiltak, hvor motivasjonen påvirkes av konkurransefordeler, bedretomdømme og merverdi.
Oppgaven legger grunnlag for videre forskning innenfor bærekraft i byggevarebransjen og kan være et godtfundament for distributør og proffmarked å bygge videre på. The purpose of this assignment has been to identify the factors that can contribute to the buildingmaterial-distributor and associated professional market, to influence the industry in a sustainabledirection. The assignment also highlights why sustainable development is important for businesses in ageneral perspective.
This bachelor assignment is conducted in collaboration with Gausdal Landhandleri AS. We usedqualitative method and an explorative case study design. The data collection took place through severalsemi-structured interviews of respondents from the professional market in the building material-industry.
The background for this assignment has been theory based on sustainability. Where we have based it onthe triple bottom line and corporate social responsibility. The thesis further explains to stakeholder-theoryaccording to demands and expectations the business meets from its stakeholders. We have chosen circulareconomic theory based on the waste segment, and by examining waste management among theprofessional market.
The conclusion in this assignment is that knowledge and attitude can contribute to increased focus onsustainability. And that interest and cooperation are factors for distributor and the professional market todevelop in a sustainable direction. This by looking at different sustainability measures, where motivationis influenced by competitive advantages, improved reputation and added value.
This assignment forms the base for further research within the sustainability of the building materialsindustry, and can be a good base for distributor and the professional market to build further on.