dc.contributor.advisor | Syversen, Anne Grethe | |
dc.contributor.author | Røhnebæk, Julie | |
dc.contributor.author | Solvang, Elena Johnsen | |
dc.contributor.author | Strand, Hanne Steindebakken | |
dc.date.accessioned | 2019-09-19T14:02:50Z | |
dc.date.available | 2019-09-19T14:02:50Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2617858 | |
dc.description.abstract | Hensikten med denne oppgaven har vært å kartlegge de faktorene som kan bidra til at byggevaredistributør
og tilhørende proffmarked, kan påvirke bransjen i en bærekraftig retning. Oppgaven belyser i tillegg
hvorfor bærekraftig utvikling er viktig for virksomheter i et generelt perspektiv.
Bacheloroppgaven er utført i samarbeid med Gausdal Landhandleri AS. Vi benyttet oss av kvalitativ
metode og et eksplorativt casestudiedesign. Datainnsamlingen foregikk gjennom flere semi-strukturerte
intervjuer av respondenter fra proffmarkedet i byggevarebransjen.
Grunnlaget for oppgaven har vært bærekraftsteori. Hvor vi har tatt utgangspunkt i den tredelte bunnlinjen
og bedrifters samfunnsansvar. Oppgaven redegjør videre for interessentteori i henhold til krav og
forventninger virksomheten møter fra sine interessenter. Sirkulær økonomisk-teori har vi valgt på grunnlag
av segmentet avfall, og ved undersøkelse av avfallshåndtering blant proffmarkedet.
Konklusjonen i problemstillingen er at kunnskap og holdninger kan bidra til økt fokus på bærekraft. Og at
interesse og samarbeid er faktorer for at distributør og proffmarked kan utvikle seg i en bærekraftig retning.
Dette gjennom å se på ulike bærekraftstiltak, hvor motivasjonen påvirkes av konkurransefordeler, bedret
omdømme og merverdi.
Oppgaven legger grunnlag for videre forskning innenfor bærekraft i byggevarebransjen og kan være et godt
fundament for distributør og proffmarked å bygge videre på. | |
dc.description.abstract | The purpose of this assignment has been to identify the factors that can contribute to the building
material-distributor and associated professional market, to influence the industry in a sustainable
direction. The assignment also highlights why sustainable development is important for businesses in a
general perspective.
This bachelor assignment is conducted in collaboration with Gausdal Landhandleri AS. We used
qualitative method and an explorative case study design. The data collection took place through several
semi-structured interviews of respondents from the professional market in the building material-industry.
The background for this assignment has been theory based on sustainability. Where we have based it on
the triple bottom line and corporate social responsibility. The thesis further explains to stakeholder-theory
according to demands and expectations the business meets from its stakeholders. We have chosen circular
economic theory based on the waste segment, and by examining waste management among the
professional market.
The conclusion in this assignment is that knowledge and attitude can contribute to increased focus on
sustainability. And that interest and cooperation are factors for distributor and the professional market to
develop in a sustainable direction. This by looking at different sustainability measures, where motivation
is influenced by competitive advantages, improved reputation and added value.
This assignment forms the base for further research within the sustainability of the building materialsindustry, and can be a good base for distributor and the professional market to build further on. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | En casestudie av bærekraft i byggevarebransjen | |
dc.type | Bachelor thesis | |