Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEvensen, Lars Sigfred
dc.contributor.authorStorvik, Wenche Bjerkestrand
dc.date.accessioned2019-09-19T14:01:37Z
dc.date.available2019-09-19T14:01:37Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2617793
dc.description.abstractJeg har valgt å skrive en studie om temaet musikkterapi i logopedisk arbeid med afasi. Bakgrunn: Minst 5000 mennesker får afasi hvert år her i Norge. Afasi er et ord som ikke er så kjent, og når en familie opplever at et familiemedlem får afasi er det sannsynligvis første gang de hører ordet. Afasi er ervervede (ikke medfødte) språkvansker som oppstår etter en skade i hjernen, og det innebærer som regel vansker med å snakke, forstå det andre sier, lese og skrive. Som regel oppstår denne skaden i venstre hjernehalvdel, og den vanligste årsaken er hjerneslag. Hjerneslag er en vanlig sykdom, spesielt hos eldre, og den omfatter både hjerneblødning og blodpropp i hjernen. Antallet hjerneslag vil sannsynligvis øke de nærmeste årene, fordi vi blir flere eldre i befolkningen. Formål: Formålet med studien har vært å få innsikt i om hvorvidt musikkterapi kan brukes som et supplement til det logopediske arbeidet hos klienter som har afasi. Studien kan være nyttig for logopeder i deres praksis. Problemstilling: Det overordnede temaet for studien er afasi og musikkterapi, og tittelen har jeg valgt å la være like enkel; «Afasi og musikkterapi?» Problemstillingen er som følger: Hvorvidt musikkterapi kan supplere det logopediske arbeidet hos klienter som har afasi. Metode: Prosjektet er en litteraturstudie, der jeg har brukt forskning som allerede eksisterer for å finne svar på problemstillingen. Studien har vist oppmerksomhet til forskning som omhandler afasi hos voksne mennesker etter hjerneslag, og som i tillegg omhandler musikkterapi eller lignende rehabilitering ved hjelp av musikk. Resultat og konklusjon: Studien presenterer ulike evidensbaserte musikkterapeutiske metoder og hvilken effekt musikkterapi har, eventuelt ikke har på klienter med afasi. Selv om det er delte meninger om effekten og at det er vanskelig å få til homogene grupper i forhold til forskning, så konkluderer likevel studien med at musikkterapi i betydelig grad kan supplere det logopediske arbeidet hos klienter som har afasi. Nøkkelord: Afasi, musikkterapi, musikterapi, Aphasia, music therapy.
dc.description.abstractI have chosen to write a study on the topic of music therapy in speech therapy with aphasia. Background: In Norway more than 5000 people gets aphasia every year. Apashia is a word which is not so familiar, and when a family experiences aphasia within the family it is most likely the first time they hear the word. Apahsia is acquired (not innate) language difficulties occurring after a brain injury, and it usually involves difficulties in speaking, understanding what is said, reading and writing. Usually this injury occurs in the left hemisphere and the most common cause is stroke. Stroke is a common disease, especially in older people, including both cerebral haemorrhage and blood clots in the brain. The number of strokes is likely to increase over the next years, because of the increase in the number of elderly. Purpose: The purpose of the study has been to gain insight into whether music therapy can be used as a supplement to the speech therapy of clients with aphasia. The study can be useful to speech therapists in their practice. Topic and research question: The main theme of the study is aphasia and music therapy, and the title is chosen to be just as simple; “Aphasia and music therapy?” The problem is as follows: Whether music therapy can supplement the speech therapy of clients with aphasia. Method: The project is a literature study, where I have used already existing research to find answers to the problem. The study has shown attention to research dealing with aphasia of adults after a stroke, and which also deals with music therapy or similar rehabilitation using music. Result and conclusion: The study presents various evidence-based music therapeutic methods and what effect music therapy has, or possibly does not have, on clients with aphasia. Even if there are shared opinions on the effect and that is it difficult to obtain homogeneous groups in relation to research, the study nevertheless concludes that music therapy can significantly supplement the speech therapy of clients with aphasia. Keywords: Aphasia, music therapy.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleAfasi og logopedi?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel