dc.contributor.advisor | Kowalski, Stewart | |
dc.contributor.author | Vasrud, Vidar | |
dc.date.accessioned | 2019-09-19T14:01:06Z | |
dc.date.available | 2019-09-19T14:01:06Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2617758 | |
dc.description.abstract | I 2014 kostet svak informasjonssikkerhet det norske samfunnet 19 milliarder kroner [1]. ID-tyveri,
stjeling av bedriftshemmeligheter og løsepengevirus er noen av hendelsene som kan oppstå. Fokuset
på informasjonssikkerhet øker med et stadig mer digitalisert samfunn. God oppførsel innen infor-
masjonssikkerhet kan spare samfunnet for milliarder. For å skape god oppførsel er det viktig å starte
opplæring av informasjonssikkerhet tidlig. En positiv holdning for et emne er en fordel når oppførsel
skal forandres. En positiv holdning og bedre oppførsel innen informasjonssikkerhet kan oppstå ved
at skoler nå er pålagt å undervise i informasjonssikkerhet i barneskolen. Forskning innen utdanning
har vist positive resultater ved bruk av Transaksjonsanalyse i undervisningen. I disse studiene fikk
elevene økt utbytte av undervisningen.
En studie med design-basert forskningsmetodikk ble gjort på elever i femte og sjuende klasse.
Hver klasse hadde en 90 minutters økt hvor de først svarte på et spørreskjema, før de leste tre
ulike, interaktive tegneserier med teori fra transaksjonsanalyse. Hver tegneserie hadde en hoved-
karakter med en spesifikk ego state. Tegneseriene hadde emnene passord med Voksen ego state,
uønskede hendelser med Forelder ego state, og personvern med Barn ego state. Elevene svarte
på et spørreskjema etter hver tegneserie. Dette ble gjort for å avdekke potensielle forskjeller ved
bruk av de forskjellige ego statene. Fordeler kunne så vurderes brukt videre i opplæring av infor-
masjonssikkerhet hos elever. Resultatene ga ikke grunnlag for å konkludere om det var fordelaktig
å bruke Transaksjonsanalyse i undervisningen. Resultatet viste en endring av holdningene hvor de
ble klarere enn før elevene leste tegneseriene, skjønt holdningen gjennomsnittlig ble mer negativ. | |
dc.description.abstract | Cybercrime cost the Norwegian society NOK 19 billion in 2014 [1]. With continuous digitalisation
occurring in Norway, it is essential to focus on information security for businesses, politicians, and
citizens in general. Notably, proactive behaviour regarding information security can save society
from massive expenses. To create good behaviour, it is essential that citizens learn about information
security early in life. As such, schools in Norway are already tasked with teaching pupils about
information security from primary school. A positive attitude towards this subject is favourable
for behavioural change. Research has highlighted the benefits of using transactional analysis when
teaching, as it has been shown to improve learning outcomes among students.
The present study utilised a design-based research methodology to teach pupils from the fifth
and seventh grades about information security. Each class had a 90-minute session where they
read three different interactive comics with a main character that had a specific ego state. The
topics included password with an Adult ego state, unwanted incidents with a Parent ego state, and
privacy with a Child ego state. The pupils answered a questionnaire before reading the comics,
followed by additional questionnaires after reading each comic. This was performed to observe any
potential differences between using comics and transactional analysis in educating students about
information security. The results did not provide strong evidence of transactional analysis in comics
being beneficial when teaching information security. The results indicated a more concrete attitude
towards information security; however, a more negative attitude towards information security was
observed overall. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Evaluations of Cyber Security Education Material for School Students from a Transactional Analysis Perspective | |
dc.type | Master thesis | |