Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKowalski, Stewart
dc.contributor.authorVasrud, Vidar
dc.date.accessioned2019-09-19T14:01:06Z
dc.date.available2019-09-19T14:01:06Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2617758
dc.description.abstractI 2014 kostet svak informasjonssikkerhet det norske samfunnet 19 milliarder kroner [1]. ID-tyveri, stjeling av bedriftshemmeligheter og løsepengevirus er noen av hendelsene som kan oppstå. Fokuset på informasjonssikkerhet øker med et stadig mer digitalisert samfunn. God oppførsel innen infor- masjonssikkerhet kan spare samfunnet for milliarder. For å skape god oppførsel er det viktig å starte opplæring av informasjonssikkerhet tidlig. En positiv holdning for et emne er en fordel når oppførsel skal forandres. En positiv holdning og bedre oppførsel innen informasjonssikkerhet kan oppstå ved at skoler nå er pålagt å undervise i informasjonssikkerhet i barneskolen. Forskning innen utdanning har vist positive resultater ved bruk av Transaksjonsanalyse i undervisningen. I disse studiene fikk elevene økt utbytte av undervisningen. En studie med design-basert forskningsmetodikk ble gjort på elever i femte og sjuende klasse. Hver klasse hadde en 90 minutters økt hvor de først svarte på et spørreskjema, før de leste tre ulike, interaktive tegneserier med teori fra transaksjonsanalyse. Hver tegneserie hadde en hoved- karakter med en spesifikk ego state. Tegneseriene hadde emnene passord med Voksen ego state, uønskede hendelser med Forelder ego state, og personvern med Barn ego state. Elevene svarte på et spørreskjema etter hver tegneserie. Dette ble gjort for å avdekke potensielle forskjeller ved bruk av de forskjellige ego statene. Fordeler kunne så vurderes brukt videre i opplæring av infor- masjonssikkerhet hos elever. Resultatene ga ikke grunnlag for å konkludere om det var fordelaktig å bruke Transaksjonsanalyse i undervisningen. Resultatet viste en endring av holdningene hvor de ble klarere enn før elevene leste tegneseriene, skjønt holdningen gjennomsnittlig ble mer negativ.
dc.description.abstractCybercrime cost the Norwegian society NOK 19 billion in 2014 [1]. With continuous digitalisation occurring in Norway, it is essential to focus on information security for businesses, politicians, and citizens in general. Notably, proactive behaviour regarding information security can save society from massive expenses. To create good behaviour, it is essential that citizens learn about information security early in life. As such, schools in Norway are already tasked with teaching pupils about information security from primary school. A positive attitude towards this subject is favourable for behavioural change. Research has highlighted the benefits of using transactional analysis when teaching, as it has been shown to improve learning outcomes among students. The present study utilised a design-based research methodology to teach pupils from the fifth and seventh grades about information security. Each class had a 90-minute session where they read three different interactive comics with a main character that had a specific ego state. The topics included password with an Adult ego state, unwanted incidents with a Parent ego state, and privacy with a Child ego state. The pupils answered a questionnaire before reading the comics, followed by additional questionnaires after reading each comic. This was performed to observe any potential differences between using comics and transactional analysis in educating students about information security. The results did not provide strong evidence of transactional analysis in comics being beneficial when teaching information security. The results indicated a more concrete attitude towards information security; however, a more negative attitude towards information security was observed overall.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleEvaluations of Cyber Security Education Material for School Students from a Transactional Analysis Perspective
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel