Evaluations of Cyber Security Education Material for School Students from a Transactional Analysis Perspective
Abstract
I 2014 kostet svak informasjonssikkerhet det norske samfunnet 19 milliarder kroner [1]. ID-tyveri,stjeling av bedriftshemmeligheter og løsepengevirus er noen av hendelsene som kan oppstå. Fokusetpå informasjonssikkerhet øker med et stadig mer digitalisert samfunn. God oppførsel innen infor-masjonssikkerhet kan spare samfunnet for milliarder. For å skape god oppførsel er det viktig å starteopplæring av informasjonssikkerhet tidlig. En positiv holdning for et emne er en fordel når oppførselskal forandres. En positiv holdning og bedre oppførsel innen informasjonssikkerhet kan oppstå vedat skoler nå er pålagt å undervise i informasjonssikkerhet i barneskolen. Forskning innen utdanninghar vist positive resultater ved bruk av Transaksjonsanalyse i undervisningen. I disse studiene fikkelevene økt utbytte av undervisningen. En studie med design-basert forskningsmetodikk ble gjort på elever i femte og sjuende klasse.Hver klasse hadde en 90 minutters økt hvor de først svarte på et spørreskjema, før de leste treulike, interaktive tegneserier med teori fra transaksjonsanalyse. Hver tegneserie hadde en hoved-karakter med en spesifikk ego state. Tegneseriene hadde emnene passord med Voksen ego state,uønskede hendelser med Forelder ego state, og personvern med Barn ego state. Elevene svartepå et spørreskjema etter hver tegneserie. Dette ble gjort for å avdekke potensielle forskjeller vedbruk av de forskjellige ego statene. Fordeler kunne så vurderes brukt videre i opplæring av infor-masjonssikkerhet hos elever. Resultatene ga ikke grunnlag for å konkludere om det var fordelaktigå bruke Transaksjonsanalyse i undervisningen. Resultatet viste en endring av holdningene hvor deble klarere enn før elevene leste tegneseriene, skjønt holdningen gjennomsnittlig ble mer negativ. Cybercrime cost the Norwegian society NOK 19 billion in 2014 [1]. With continuous digitalisationoccurring in Norway, it is essential to focus on information security for businesses, politicians, andcitizens in general. Notably, proactive behaviour regarding information security can save societyfrom massive expenses. To create good behaviour, it is essential that citizens learn about informationsecurity early in life. As such, schools in Norway are already tasked with teaching pupils aboutinformation security from primary school. A positive attitude towards this subject is favourablefor behavioural change. Research has highlighted the benefits of using transactional analysis whenteaching, as it has been shown to improve learning outcomes among students. The present study utilised a design-based research methodology to teach pupils from the fifthand seventh grades about information security. Each class had a 90-minute session where theyread three different interactive comics with a main character that had a specific ego state. Thetopics included password with an Adult ego state, unwanted incidents with a Parent ego state, andprivacy with a Child ego state. The pupils answered a questionnaire before reading the comics,followed by additional questionnaires after reading each comic. This was performed to observe anypotential differences between using comics and transactional analysis in educating students aboutinformation security. The results did not provide strong evidence of transactional analysis in comicsbeing beneficial when teaching information security. The results indicated a more concrete attitudetowards information security; however, a more negative attitude towards information security wasobserved overall.