Show simple item record

dc.contributor.advisorVolden, Frode
dc.contributor.authorSyverinsen, Ida Ellinor
dc.date.accessioned2019-09-19T14:00:37Z
dc.date.available2019-09-19T14:00:37Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2617733
dc.description.abstractMed tilgang til ny teknologi og økende kunnskap om menneskelig psykologi, har digitale designere tatt i bruk overbevisningens kunst for å skape stadig mer engasjerende, kanskje til og med avhengighetsskapende, produkter og tjenester. Denne masteroppgaven tar for seg hvordan overtalende design kan tas i bruk for å øke graden av ansvarlighet i pengespill i digitale kanaler. Nærmere bestemt ble det utviklet designforslag for smart-telefon applikasjonen for den norske, statseide pengespilloperatøren Norsk Tipping, med formål om å øke bruken av verktøy for ansvarlig spill blant spillere kategorisert som «i risikosonen» for å utvikle problematisk spilleadferd. Designprosessen fulgte en brukersentret tilnærming, hvor bruker-personaer og brukerreiser spilte en sentral rolle for å representere en lite tilgjengelig målgruppe. Det finnes et stort antall overtalende strategier, men uten et system eller en taksonomi kan det være vanskelig for designere å velge hvilke strategier de skal bruke i sine prosjekter. Derfor ble en analyse av overtalelsesteori fra forfatterne Fogg, Cialdini og Eyal utført. Dette dannet grunnlaget for en matrise som beskriver ulike overtalende strategier (Persuasive Strategies Matrix). Matrisen samler ulike overtalende strategier i et felles rammeverk, og ble brukt til å støtte utformingen av nye designforslag. Den resulterende matrisen (Persuasive Strategies Matrix) viser hvordan overtalende designstrategier kan sorteres i seks muligheter for overtalelse, på tre nivåer av menneskelig interesse; grunnleggende interesser, sosiale interesser og ideelle interesser. Designforslagene demonstrer hvordan overtalende designstrategier fra disse kategoriene kan brukes i forskjellige kombinasjoner for å støtte ansvarlig pengespillaktivitet. For design som støtter ansvarlig spill i digitale kanaler, blir det argumentert for at det kan være fordelaktig å kombinere designstrategier fra alle de tre nivåene i matrisen.
dc.description.abstractWith access to new technology and increasing knowledge of human psychology, digital designers are turning to the art of persuasion to create ever more engaging, and arguably even addictive, products and services. This master thesis investigates how persuasive design can be utilized to support responsible gambling in online environments. Specifically, design suggestions were created for the smartphone application of state-owned gambling operator in Norway, Norsk Tipping, aiming to increase the use of responsible gambling tools among players classified as “at risk” of developing problematic gambling behaviour. The design process followed a user-centred approach, where user personas and user journeys played a central role in representing a difficult-to-reach target audience. A great number of persuasive strategies exist, but without a system or taxonomy, it can be difficult for designers to choose which strategies to select for their projects. Therefore, an analysis of persuasion theory from the authors Fogg, Cialdini and Eyal was carried out to create a Persuasive Strategies Matrix. The matrix brings together different persuasive strategies in a common framework, that was used to inform the design decisions. The resulting Persuasive Strategies Matrix suggests that persuasive design strategies can be sorted into six opportunities for persuasion, on three levels of human interest; basic interests, social interests and ideal interests. The design suggestions demonstrate how persuasive design principles from these categories can be used in different combinations to support responsible gambling. When designing an online environment to support responsible gambling, it is argued that it might be ideal to combine design strategies from all three levels of the matrix.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleAn Ace up the Sleeve: Supporting Responsible Gambling Through Persuasive Design
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record