Design av digitalt verktøy for støtte til fullføring av utdanning på normert tid
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2616205Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for design [1151]
Sammendrag
Frafall og forsinkelse er et stort problem i videregående og høyere utdanning i Norge. Denne masteroppgaven er skrevet i samarbeid med Høgskolen i Haugesund og Validé AS, og tar for seg design av et digitalt verktøy som er ment til å få flere studenter og elever til å fullføre sin utdanning på normert tid. Gjennom å hjelpe elevene og studentene til å bruke tilstrekkelig med tid på skolearbeidet, la dem evaluere sin egen forståelse og hjelpe dem med å prioritere hvor de skal legge inn innsats vil verktøyet ta sikte på å øke motivasjon og mestringsfølelse.
Oppgaven er basert på prinsipper og metoder innen interaksjonsdesign, og har kuliminert i en interaktiv prototype designet for mobil. Prosessen har vært iterativ og brukersentrert.
Tilbakemeldingen fra brukere har vært positiv, og potensialet for kommersialisering ser lovende ut. Allikevel er det usikkert hvilken effekt verktøyet vil ha i videregående skole, da de mest utsatte elevene sannsynligvis vil være nølende med å ta verktøyet i bruk. Videre utvikling vil være nødvendig for å oppnå verktøyets hensikt i videregående utdanning. Potensialet for effekt vil nok være bedre i høyere utdanning, da studentene har et bedre utgangspunkt når det kommer til motivasjon og faglig egnethet.