Show simple item record

dc.contributor.advisorAlsam, Ali
dc.contributor.authorJacobsen, Magnus Strand
dc.date.accessioned2019-09-11T10:56:41Z
dc.date.created2018-05-29
dc.date.issued2018
dc.identifierntnudaim:18245
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2615879
dc.description.abstractSamhandlingsteknologi har blitt en stadig viktigere ressurs for effektivisering av arbeid i bedrifter. Selskapene i denne studien har i lengre tid vært vant å operere selvstendig. Nye krav om effektivisering i bransjen har ført til at selskapene nå må gjøre drastiske endringer, og mange velger nå å gå inn i allianser. Som en løsning til kravet om effektivisering går de nå gjennom en digitalisering av selskapene. Hensikten i denne studien er å se på hvordan implementasjonen av en samhandlingsplattform på tvers av selskapene har gått. Denne oppgaven prøver å belyse viktigheten av noen faktorer som vil være nødvendig for suksessfull systemimplementasjon. Videre sees det på hva effekten av slik teknologi har å si for samarbeidet mellom selskapene. Studien belyser to viktige faktorer når det kommer til systemimplementasjon på tvers av selskaper, kommunikasjon og brukerinvolvering. Kommunikasjon har vist seg til å være helt nødvendig for å skape forståelse for mål og fordeler teknologien vil ha for selskapene i casen. Blant annet har det kommet frem at bruk av flere kanaler er viktig for å holde partene oppdatert, men ansikt-til-ansikt kommunikasjon er nødvendig for å skape deltakelse. Involvering av bruker vil også være nødvendig for suksessfull implementasjon, men mengden av involvering vil blant annet være avhengig faktorer som tid, kompleksitet på systemet og nøkkelpersoner. Funnene i denne studien vil ikke bare være knyttet opp mot selskapene og casen, de vil også være relevant for andre bedrifter og bransjer hvor selskaper går sammen eller opererer i et felleskap hvor innføring av samhandlingsteknologi skal bidra til bedre samhandling og informasjonsdeling på tvers.nb_NO
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectIKT-basert samhandlingen
dc.titleImplementering av IKT-basert samhandlingsteknologi på tvers av selskaper - En casestudienb_NO
dc.title.alternativeImplementation of cooperation technology across multiple corporations - A case studyen
dc.typeMaster thesisen
dc.source.pagenumber88
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk,Institutt for datateknologi og informatikknb_NO
dc.date.embargoenddate10000-01-01


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record