Implementering av IKT-basert samhandlingsteknologi på tvers av selskaper - En casestudie
Abstract
Samhandlingsteknologi har blitt en stadig viktigere ressurs for effektivisering av arbeid i bedrifter. Selskapene i denne studien har i lengre tid vært vant å operere selvstendig. Nye krav om effektivisering i bransjen har ført til at selskapene nå må gjøre drastiske endringer, og mange velger nå å gå inn i allianser. Som en løsning til kravet om effektivisering går de nå gjennom en digitalisering av selskapene. Hensikten i denne studien er å se på hvordan implementasjonen av en samhandlingsplattform på tvers av selskapene har gått. Denne oppgaven prøver å belyse viktigheten av noen faktorer som vil være nødvendig for suksessfull systemimplementasjon. Videre sees det på hva effekten av slik teknologi har å si for samarbeidet mellom selskapene.
Studien belyser to viktige faktorer når det kommer til systemimplementasjon på tvers av selskaper, kommunikasjon og brukerinvolvering. Kommunikasjon har vist seg til å være helt nødvendig for å skape forståelse for mål og fordeler teknologien vil ha for selskapene i casen. Blant annet har det kommet frem at bruk av flere kanaler er viktig for å holde partene oppdatert, men ansikt-til-ansikt kommunikasjon er nødvendig for å skape deltakelse. Involvering av bruker vil også være nødvendig for suksessfull implementasjon, men mengden av involvering vil blant annet være avhengig faktorer som tid, kompleksitet på systemet og nøkkelpersoner.
Funnene i denne studien vil ikke bare være knyttet opp mot selskapene og casen, de vil også være relevant for andre bedrifter og bransjer hvor selskaper går sammen eller opererer i et felleskap hvor innføring av samhandlingsteknologi skal bidra til bedre samhandling og informasjonsdeling på tvers.