Fremdriftsplanlegging i Skanska
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2614704Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Prosjekter i bygge- og anleggsnæringen har de senere år blitt stadig mer komplekse i form av økende prosjektstørrelser, kortere gjennomføringstid, nye tekniske løsninger og et større antall involverte fagområder. Sammen med globalisering og økt internasjonal konkurranse har de nordiske entreprenørkonsernene vært nødt til å utvikle sine systemer for prosjektgjennomføring og planleggingsmetodikk for å imøtekomme disse utfordringene.
Denne masteroppgaven er gjennomført i samarbeid med Skanska Norge AS som har lagt ned en betydelig innsats i utvikling av felles systemer, forbedret planleggingsmetodikk, bruk av beste praksis og læring på tvers av organisasjonen. Oppgaven har som formål å beskrive hvordan Skanska benytter metoder, ulike planer, programvare og interne systemer i sitt arbeid med fremdriftsplanlegging. Dette er formalisert i rapportens tre forskningsspørsmål:
Hvilke metoder og programvarer benyttes til fremdriftsplanlegging i Skanska?
Hvilke felles systemer finnes det for fremdriftsplanlegging i Skanska? Og benyttes dissei praksis, ute i prosjektene?
Hvilke elementer fra planleggingsmetodikken i Lean Construction har Skanska innførtgjennom Trimmet Bygging?
I tillegg til de overstående forskningsspørsmålene er det i arbeidet med rapporten fokusert på å synliggjøre de forskjeller som finnes mellom bygge- og anleggsavdelingen i Skanska, samt beskrive utviklingen av fremdriftsplanleggingen i organisasjonen.
Basert på akademisk litteratur om temaet, bruk av egne eksempler og grafiske illustrasjoner er det utarbeidet en beskrivelse av relevante metoder for fremdriftsplanlegging som fundament for oppgaven. Videre er det gjennomgått dokumenter og prosedyrer fra Skanska for å beskrive de systemer og metoder som organisasjonen legger opp til at skal brukes i deres prosjekter. Som avslutning på informasjonsinnhentingen er det gjennomført intervjuer med utvalgte ansatte i Skanska for å beskrive gjeldene praksis i de respektive avdelingene.
Det generelle inntrykket av fremdriftsplanleggingen i Skanska er at det er stor variasjon i hvilke metoder og programvarer som benyttes i de ulike prosjektene. Den tradisjonelle aktivitetsbaserte fremdriftsplanleggingen er dominerende i Skanska, som i byggebransjen for øvrig, og praktiseres ofte gjennom bruk av Microsoft Project. I tillegg til den tradisjonelle Gantt- baserte metoden benytter Skanska seg i varierende grad av fremdriftsplanlegging basert på lokasjon. I anleggsavdelingen ble metoden ofte benyttet på veg- og tunnelprosjekter gjennom bruk av programvarene DynaRoad og Tilos. Skanska Bygg hadde kun benyttet metoden forsøksvis på noen utvalgte prosjekter ved bruk av programvaren Synchro.
Under mottoet One Skanska er det utarbeidet en rekke systemer, modeller og prosedyrer med mållsetninger om ressursutnyttelse og læring på tvers av organisasjonen. Planhierarkiet, prosjektmodellen og internopplæringsprogrammet GNIST er kanskje de mest framtredende av disse. I tillegg til Planhierarkiet, som i stor grad baserer seg på plannivåer fra Last-Planner, er det innført metodikk fra Lean Construction gjennom Trimmet Bygging Basispakken. Treukersplanen var kanskje den mest brukte av elementene fra Lean, men også utkiksplanlegging, bakoverplanlegging og de sju forutsetninger ble benyttet i varierende grad.