Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHoff, Inge
dc.contributor.advisorMikkelsen, Oddbjørg
dc.contributor.advisorHovd, Asbjørn
dc.contributor.authorThomassen, Line
dc.date.accessioned2019-09-11T08:15:16Z
dc.date.created2015-05-13
dc.date.issued2015
dc.identifierntnudaim:12299
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2614692
dc.description.abstractOppgaven er på rv. 93 i Alta kommune, en strekning på 1,3 km hvor det skal bygges ny gang- og sykkelveg og vegomlegging. Den ligger ca. 5 km fra Alta sentrum. Vegen er smal og svingete, og behovet for ny gang- og sykkelveg, breddeutvidelse og utbedring av kurvaturen er nødvendig. På strekningen blir det 3 kryss og 5 adkomstveger og mindre endringer på noen avkjørsler. Det skal også planlegges planskilt kryssingssted for myke trafikanter. Å få bygget gang- og sykkelveg langs rv. 93 er et sterkt ønske fra beboere langs strekningen. Arbeidet på reguleringsplanen startet i 2005, og ble vedtatt i 2009. Siden den gangen har beboeren ventet på utbyggingene. Hensikten med prosjektet er trafikksikkerhet for myke trafikanter og andre trafikanter. Masteroppgaven er delt inn i fire fagfelt, prosjektering av vegløsning med tilhørende kryss, adkomstveger og gang- og sykkelveg, dimensjonering av overvannsystem, veg overbygning og en vurdering av brukervennlighet av den nye modulen Novapoint 19DCM. Oppgaven har bestått i å utarbeide byggeplan etter Statens vegvesens håndbøker. For å løse oppgaven skal det benyttes Novapoint 19DCM. Prosjekteringen av veger og gang- og sykkelveg er utført i den. Det utarbeides også detaljtegninger for elementer som ikke kan legges inn i vegmodellen. Ved utformingen av veg og gang- og sykkelveg vil horisontalkurvatur på vegen følge den regulerte traseen, når det gjelder trase på gang- og sykkelveg vil det bli endringer siden det skal legges inn planskilt krysning av rv. 93 for myke trafikanter. Rv. 93 er prosjektert etter dimensjoneringsklasse med vegbredde 8,5 m. Fv. 15 dimensjoners etter Hø1 Øvrige hovedveger med vegbredde 6,5 m. Kommunale samleveger dimensjoners etter Sa1 Samleveg i boligområder, fartsgrense 50 km/t, bredde 6,0 m. Adkomstveger dimensjoneres etter A1 Atkomstveger i boligområder, fartsgrense 30 km/t, bredde 3,5 m. Gang- og sykkelveg har bredde på 3,5 m. Undergang har bredde på 4,5 m, med høyde 3,15 m. Prosjektering av veg overbygning for rv. 93, fv. 15, kommunale veger, adkomstveger og gang- og sykkelveg er gjort etter Statens vegvesens håndbok N200 Vegbygging. Vegen er prosjektert med åpen drenering siden den ligger utfor tettbebyggelse. Overvannssystemet er basert på grøfter, stikkrenner og kummer. Kravet til utforming av sideterreng på veger gir føringer for valg av utforminger på grøfter og inn og utløp på stikkrenner. En del av oppgaven er vurdering av den nye modulen i Novapoint med hensyn på brukervennlighet, og behov for utvikling for å tilfredsstille behov knyttet til prosjektering av veganlegg med tilhørende elementer. De store endringer i denne modulen er oppbygging av terrengmodellen, skifte mellom de forskjellige vegmodeller og visning under prosjekteringen. Prosjektet skal utformes og prosjekteres etter Statens vegvesens håndbøker. Og vil bli presentert med tegningshefte i henhold til håndbok R700. Tegningshefte består av forside og tegningsliste (A-tegninger), oversiktstegning plan og profil (B-tegninger), primærveg- plan og profil (C-tegninger), sekundærveg- plan og profil (D-tegninger), vegkryss og avkjørsler (E-tegninger), normalprofil og overbygning (F-tegninger), drenering og vannbehandling (G-tegninger), byggeteknisk detaljer (J-tegninger), skilt og oppmerking (L-tegninger), tverrprofiler (U-tegninger). Det har vært en utfordring at det i den vedtatte reguleringsplan ikke er tatt med nok areal til grøfter og skråninger. Men det er besluttet at det lages en byggeplan og der det ikke er nok areal vil det bli gjort endringer av reguleringsplanen. Det var ikke gjort grunnundersøkelser i reguleringsplanen. Grunnundersøkelsene startet opp høsten 2014, og det ble tidlig klart at deler av planen ligger i et kvikkleir område. Dette har ført til utvidet grunnundersøkelser og det er ikke ennå konkludert med hvilke tiltak dette medfører.nb_NO
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectErfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane, Vegen
dc.titleByggeplan rv. 93 Salkobekken - Øvre Alta - Alta kommunenb_NO
dc.title.alternativeConstruction plan state road 93 Salkobekken - Øvre Alta - Alta Municipalityen
dc.typeMaster thesisen
dc.source.pagenumber303
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap,Institutt for bygg- og miljøteknikknb_NO
dc.date.embargoenddate10000-01-01


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel