Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBruland, Amund
dc.contributor.advisorSaxebøl, Geir
dc.contributor.authorBratberg, Ole Fredrik
dc.date.accessioned2019-09-11T08:15:14Z
dc.date.created2015-07-20
dc.date.issued2015
dc.identifierntnudaim:12553
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2614688
dc.description.abstractStatens Vegvesen er en stor offentlig byggherre, som opptrer som klient i majoriteten av norske vegprosjekter. Alle større utbygginger lyses i dag ut i egne anbudskonkurranser, hvor entreprenøren med det laveste eller det økonomisk mest fordelaktige anbudet vinner kontrakten for arbeidene. Anbudene utgjør kontraktsgrunnlaget, og inneholder standardiserte arbeidsbeskrivelser, koder og mengder for prosessene som er involvert i utbyggingen, inkludert prisene som er satt av entreprenøren. Statens Vegvesen har uttrykt et behov for å overvåke prisutviklingen i anbudene for veg i dagen. For å måle prisbevegelser over tid kan dedikerte prisindekser utvikles til formålet. Hvert kvartal publiserer Statistisk Sentralbyrå byggekostnadsindeks for veganlegg. Indeksen måler kun prisutviklingen på innsatsfaktorer for vegbygging, og tar ikke hensyn til entreprenørens produktivitet eller fortjenestemarginer. Den har dermed begrenset nytte for klienten. Hensikten med denne oppgaven har vært å utvikle en prisindeks for anbudspriser Statens Vegvesen mottar i forbindelse med vegutbygginger. Prisindeksen skal måle prisutviklingen på et utvalg prosesser som er representative for de helhetlige prisbevegelsene for norske vegutbygginger. Slike prosesser forekommer i majoriteten av utbyggingene og utgjør i gjennomsnitt de viktigste prisbidragene i anbudene. Ved å sammenlikne nye anbud med en prisindeks for arbeidene, kan unormale avvik og eventuell taktisk prising lettere avdekkes. Prisindeksen er begrenset til prosesser som kun gjelder veg i dagen, slik at prosesser som angår tunnel, bru og andre konstruksjoner er utelukket for å unngå skjevheter i datagrunnlaget og den resulterende indeksen. Kommunale tiltak i forbindelse med vann og avløp, samt lokale tiltak som gang- og sykkelveg og utbedring av sideveger er også forsøkt skilt ut fra pris- og mengdegrunnlaget i anbudene. Det fokuseres på nye veganlegg og mer omfattende utbedringer av eksisterende veg. Drift og vedlikehold av veg og mindre tiltak er derfor ikke representert i indeksen. For å avgjøre hvilke prosesser som er viktigst for veg i dagen har anbud fra 25 vegprosjekter av varierende lengde, kontraktstørrelse og beliggenhet blitt analysert, fra perioden 2007 - 2014. Parsellene utgjør i sum over 5,1 milliarder NOK i anbudspris og omlag 10,3 km stam- og fylkesveg i dagen. Anbudene er hentet ut fra Statens Vegvesens database Kostnadsbanken. Analysen har bestått av to trinn. 97 enkeltstående prosesser ble plukket ut i en preliminær analyse. Deretter ble mengde- og prisdata for disse prosessert og systematisert i regneark. Etter videre analyse står 65 prosesser igjen som det endelige prosessutvalget for prisindeksen. Sammen representerer disse i gjennomsnitt en dekningsgrad på 86 % av den totale prisen for veg i dagen. Det på forhånd satte suksesskriteriet, en dekningsgrad på 80 %, anses dermed som oppfylt. Dekningen er også jevnt over god på hoved- og delprosessnivå, hvor kun én samleprosess av mindre viktighet ikke har tilstrekkelig dekningsgrad i forhold til det satte suksesskriteriet på 50 %. Laspeyres' indeksformler er valgt for å beregne indekstall. Formlene er basert på antakelsen om at prosessenes mengder ikke endres med tiden, slik at disse holdes konstante i prisindeksen. Laspeyres' prisindeks er en vektet indeks, slik at det tas hensyn til prosessenes relative viktighet. Prosessene vektes basert på deres totale prisbidrag. For å beregne indekstallene må det også velges en basisperiode som referanse for mengde- og prisnivåene i indeksen. År 2012 ble valgt som basisperiode, med en stabil markedssituasjon etter turbulente år i anleggsnæringen som følge av finanskrisen. For å sette de utvalgte prosessene i sammenheng og bestemme deres relative viktighet, har det blitt laget en modell på en representativ veg - Standardvegen - med en satt vegbredde på 8,5 meter. Basert på dette og data fra anbudene, har gjennomsnittlige mengder per meter av denne vegen blitt beregnet for hver prosess. Modellen ble komplettert ved å bestemme prosessenes enhetspriser for basisperioden. Prisene er på forhånd justert med byggekostnadsindeks for veganlegg, delindeks for veg i dagen (BKIA VID) for å kunne sammenliknes. Indekstall er beregnet for hvert av de 25 anbudene ved å sammenlikne priser i anbud med prisene i Standardvegen. Den resulterende indeksen er jevn sammenliknet med BKIA VID. Standardvegen justert med BKIA VID viser ingen nevneverdig produktivitetsendring over perioden 2007 - 2014 med det datagrunnlag som foreligger. Modellen anses som et godt utgangspunkt for en prisindeks, men det anbefales at modellen etterprøves med nye anbud og at vektgrunnlaget revideres senest om 5 år.nb_NO
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectBygg- og miljøteknikk, Anleggs- og produksjonsteknikken
dc.titleStandardvegen - Verktøy for evaluering av prisutvikling i norske vegprosjekternb_NO
dc.title.alternativeThe Standard Road - A tool for evaluation of price development in Norwegian road projectsen
dc.typeMaster thesisen
dc.source.pagenumber220
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap,Institutt for bygg- og miljøteknikknb_NO
dc.date.embargoenddate10000-01-01


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel