Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBruland, Amund
dc.contributor.authorIversen, Kay Lægraid
dc.date.accessioned2019-09-11T08:15:11Z
dc.date.created2015-05-15
dc.date.issued2015
dc.identifierntnudaim:12248
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2614683
dc.description.abstractFornebubanen er en ny T-banelinje som planlegges mellom Fornebu i Bærum og Majorstuen i Oslo, med nye stasjoner i Bærum, på Lysaker, på Vækerø og på Skøyen. Banen planlegges i sin helhet under bakken med midtplattformer på stasjonene. I det pågående reguleringsplanarbeidet skal det ikke tas stilling til om Fornebubanen skal fremføres i ett stort tospors tunnelløp eller i to separate ettspors tunnelløp. Reguleringsplanen skal utformes fleksibelt nok til at valg av tunnelkonsept kan gjøres i en senere planfase. Denne besvarelsen forsøker å svare på spørsmålene: Hva er fordelene og ulempene med ett stort tospors tunnelløp og med to separate ettspors tunnelløp for Fornebubanen? Hvilket tunnelkonsept bør legges til grunn for videre arbeid med Fornebubanen? Fremføringen av T-bane reguleres av jernbaneloven med aktuelle forskrifter, samt Sporveiens tekniske regelverk. Eksisterende tunneler i T-banenettet i Oslo og Akershus er i all hovedsak anlagt med tospors tunnelløp og i Sporveiens tekniske regelverk er det eneste som står om to separate tunnelløp: "På sterkt trafikkerte strekninger bør det vurderes økonomiske, tekniske og sikkerhetsmessige konsekvenser ved bygging av toløps tunnel". Det er ingen krav til hvordan ettspors tunnelløp skal utformes. For å vurdere tunnelkonseptene opp mot hverandre, er det sett på erfaring fra Follobanen og Metroen i København hvor to separate løp er vurdert og valg. Tunnelkonseptene er vurdert i forhold til aktuelle fagtemaer. Rømningssikkerheten og forventet nedetid på grunn av vedlikehold vurderes som likt i tunnelkonseptene. To separate ettspors tunnelløp vurderes å ha en fordel i forhold til bergoverdekning og sporgeometri. I forhold til ulykker vurderes også to separate ettspors tunnelløp som noe sikrere enn ett stort tospors tunnelløp. Ett stort tospors tunnelløp er på sin side kostnadsanslått til å å ha cirka 300 mill. kroner lavere investeringskostnad. Da finanseringen av Fornebubanen er uavklart anbefales det at ett stort ettspors tunnelløp legges til grunn for videre planlegging, ettersom dette er rimeligste alternativet. De øvrige forskjellene vurderes som for små til å utgjøre en avgjørende forskjell. nb_NO
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectErfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane, Vegen
dc.titleTunnelkonsept for Fornebubanen - Bør Fornebubnanen fremføres i ett eller to tunnelløpnb_NO
dc.title.alternativeTunnelingconsept for Fornebubanen - Should the new subway line be constructed in one double track tunnel or in two singel track tunnelsen
dc.typeMaster thesisen
dc.source.pagenumber108
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap,Institutt for bygg- og miljøteknikknb_NO
dc.date.embargoenddate10000-01-01


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel