Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAakre, Arvid
dc.contributor.authorRiise, Silje Ådland
dc.contributor.authorHolte, Lena
dc.date.accessioned2019-09-11T08:14:52Z
dc.date.created2018-06-11
dc.date.issued2018
dc.identifierntnudaim:19238
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2614643
dc.description.abstractGangfelt er først og fremst et fremkommelighetstiltak for gående. Norske trafikkregler gir fotgjengere prioritet på gangfelt som ikke reguleres av politi eller trafikklys. Uregulerte gangfelt gjør det dermed enkelt for fotgjengere å krysse vegen, selv ved store trafikkmengder. I rundkjøringer med uregulerte gangfelt på armene, må kjøretøyene vike for fotgjengere på veg inn og ut av rundkjøringen. I denne masteroppgaven er det sett på hvordan fotgjengerne påvirker trafikkavviklingen i en slik rundkjøring. For feltregistreringer ble det tatt utgangspunkt i rundkjøringen ved Bunnpris Lerkendal i Trondheim. I morgenrushet opplever man tilbakeblokkeringer flere steder i rundkjøringen, som en følge av at store fotgjengervolum blokkerer kjøretøyene som er på veg ut av rundkjøringen. Det er sett på hvordan trafikkmodelleringsprogrammene Aimsun og SIDRA INTERSECTION modellerer denne rundkjøringen, og resultatene er sammenlignet med observasjoner fra felt. Målet har vært å finne ut om programmene klarer å beskrive trafikksituasjonen i rundkjøringen på en god måte, eller om fotgjengernes effekt på kapasiteten blir undervurdert. En del av feltregistreringene bestod av å gjøre detaljerte observasjoner av fotgjengernes påvirkning på trafikkavviklingen. Faktorer som antall fotgjengere, ankomstmønster, ganghastighet, lengde på konfliktsone mellom fotgjenger og kjøretøy, avstand fra rundkjøring til gangfelt og sjåførers oversikt over trafikkbildet ble studert på videoopptak fra registreringene. Aimsun synes å være i stand til å modellere rundkjøringen med høyt fotgjengervolum på en god måte. Det var trafikkavvikling, gjennomsnittlige kølengder og gjennomsnittlig forsinkelse per kjøretøy som ble benyttet for å kalibrere modellen mot registreringene fra felt. Programmet klarte å modellere variasjonsmønstre over tidsperioden bra. I Aimsun har man mulighet til å justere og tilpasse mange av faktorene som styrer interaksjonen mellom kjøretøy og fotgjenger, slik at interaksjonen blir så realistisk som mulig. Det virker som at fotgjengermodellen i SIDRA INTERSECTION undervurderer effekten av fotgjengerne i rundkjøringen. Ut i fra registreringene i felt, ser det ut til at de store fotgjengermengdene påvirker trafikkavviklingen i rundkjøringen i større grad enn det modellen får frem. Environment Factor ble justert for å kalibrere modellen, slik at beregnet forsinkelse per kjøretøy, kølengde og kapasitet skulle passe bedre overens med de observerte verdiene fra felt. For å få godt samsvar ble det benyttet mye høyere verdier for Environment Factor enn det som er normalt for norske rundkjøringer. Normal verdi ligger gjenre på rundt 1,10. Det at det var nødvendig med så høye verdier for Environment Factor, kan tyde på at fotgjengerne påvirket trafikkavviklingen i virkeligheten i større grad enn det som ligger inne i fotgjengermodellen i programmet. Det ble gjort et forsøk i SIDRA INTERSECTION der det ble sett på hvordan fotgjengerne påvirker utfartskapasiteten i rundkjøringen. Ganghastigheten til fotgjengerne ble redusert, noe som førte til at fotgjengerne brukte lenger tid på å krysse gangfeltene. Når fotgjengerne bruker lenger tid på å krysse gangfeltene blokkerer de i større grad for kjøretøyene, noe som betyr at utfartskapasiteten reduseres. På to av armene ble det flere kjøretøy som skulle forlate rundkjøringen enn det det var kapasitet til. Selv om utfartskapasiteten ble overskredet, førte det ikke til noen endring i tilfartskapasitet, forsinkelse eller kø. At utfartskapasiteten blir beregnet i SIDRA INTERSECTION, men at det ikke gir noen følger at den blir overskredet, kan virke som en svakhet i programmet.nb_NO
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectBygg- og miljøteknikk, Vegen
dc.titleFotgjengeres påvirkning på trafikkavvikling i rundkjøringernb_NO
dc.title.alternativePedestrian impact on roundabout capacityen
dc.typeMaster thesisen
dc.source.pagenumber155
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap,Institutt for bygg- og miljøteknikknb_NO
dc.date.embargoenddate10000-01-01


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel