dc.contributor.advisor | Jonsson, Bo Thomas | |
dc.contributor.advisor | Tørset, Trude | |
dc.contributor.advisor | Rusånes, Nils Petter | |
dc.contributor.author | Salmi, Julie Kristoffersen | |
dc.date.accessioned | 2019-09-11T08:14:28Z | |
dc.date.created | 2017-06-07 | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier | ntnudaim:17142 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2614604 | |
dc.description.abstract | Både Lofoten og Vesterålen markedsføres som sykkeldestinasjoner, der det fristes med sykling i lite kupert terreng med fantastisk natur rundt. Likevel er både Lofoten og Vesterålen lite tilrettelagt for syklister, og da spesielt for de syklistene som ønsker å sykle utenfor de største byene og tettstedene. Det er få gang- og sykkelveger, noe som fører til at syklistene må sykle på E10 og fylkesveger. Disse vegene er ofte smale, har mye turisttrafikk og høy fartsgrense. Det har blitt gjennomført en spørreundersøkelse blant syklister i Lofoten og Vesterålen som viser at omtrent halvparten ikke føler seg trygge. Ved hjelp av intervju av 12 ulike syklister, sykkelkoordinatorer og sykkelguider er målet å få en dypere forståelsen av hva som fører til at syklistene ikke føler seg trygge, samt hva behovene deres er. Det ble i tillegg gjennomført en ulykkesanalyse som vil gi oversikt over den objektive sikkerheten. På bakgrunn av funnene i ulykkesanalysen og intervjuene ble det gjennomført en risikovurdering av typer ulykker som kan skje.
Resultatene fra intervjuene viste at flere ikke følte seg trygge som syklister i Lofoten. I Vesterålen var det færre som følte seg utrygge. Årsakene til følelsen av utrygghet var i hovedsak samle veger og mye trafikk, og særlig det å bli forbikjørt av biler og tungtransport. På tross av følelsen av utrygghet var det få som hadde opplevd ulykker, men de fleste hadde opplevd nesten-ulykker. Resultatet av ulykkesanalysen støttet opp om dette og viste at antall sykkelulykker er lavt for både Lofoten og Vesterålen. Skadegraden på hoveddelen av sykkelulykkene er i tillegg lettere skadd.
I risikovurderingen ble risikoen av ulike ulykkestyper vurdert. Risikovurderingen ble basert mye på erfaring, men også på forholdene i Lofoten og Vesterålen. Resultatet viste at det i de fleste tilfellene ikke var behov for tiltak. Tiltak ble ikke vurdert da det ikke var hensikten med denne oppgaven. Vurdering av tiltak blir anbefalt som videre arbeid. | nb_NO |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.subject | Bygg- og miljøteknikk, Transport | en |
dc.title | Sykling i Lofoten og Vesterålen - Vurdering av trafikksikkerhet og trygghet | nb_NO |
dc.title.alternative | Cycling in Lofoten and Vesterålen - Review of the objective and subjective safety | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.source.pagenumber | 95 | |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap,Institutt for bygg- og miljøteknikk | nb_NO |
dc.date.embargoenddate | 10000-01-01 | |