Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvalsund, Ragnvald
dc.contributor.authorSolstad, Anette Elena
dc.date.accessioned2019-09-10T10:48:03Z
dc.date.available2019-09-10T10:48:03Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2614498
dc.description.abstractPersonlig utvikling er et aktuelt tema innen lederutviklingsfeltet. I tillegg til kunnskapsbaserte og tekniske ferdigheter, anses utvikling av personlige kompetanser som stadig viktigere for å kunne tilpasse seg til de endrede strukturene i dagens arbeidsliv. Læring og utvikling på personlig nivå sees i økende grad som essensielt for utvikling av individer, grupper og organisasjoner. Denne studien omhandler ledere som har deltatt på lederutviklingskurs, og undersøker hvordan de erfarer at det de lærer påvirker utviklingen av deres personlige kompetanse. Datainnsamlingen er basert på kvalitative intervjuer, og analysen er gjennomført med utgangspunkt i en hermeneutisk-fenomenologisk tilnærming. Utvalget består av fire ledere som har deltatt på et lederutviklingskurs med en varighet på ett år. Med utgangspunkt i informantenes erfaringer har jeg gjennom analysen funnet fire hovedkategorier, som illustrerer sentrale elementer ved informantenes lærings- og utviklingsprosess i forbindelse med kurset: refleksjon, kunnskap og verktøy, erfaring og balanse. Balanse fremkommer som kjernekategorien, og representerer en metakompetanse som utviklet seg parallelt med – og var en forutsetning for – utvikling av personlig kompetanse i de de øvrige kategoriene. Funnene viser at personlige kompetanser utvikles i balansegangen og samspillet mellom ulike refleksjons- og bevisstgjøringsprosesser, tilegnelse og bruk av ny kunnskap og nye kommunikasjonsverktøy, og læring gjennom erfaring. Lederne beskriver at de gjennom disse prosessene har erfart personlig utvikling knyttet til egen selvinnsikt, og opplevd å få økt relasjons- og kommunikasjonskompetanse. Disse elementene blir drøftet i lys av teori om polariteter, personlig kompetanse, selvbevissthet, erfaringslæring og kommunikasjonsferdigheter – teori som kan bidra til å skape økt forståelse for utviklingsprosessene lederne har vært gjennom. Funnene kan være med å berike forståelsen for hvordan personlig utvikling kommer til uttrykk som en viktig del av lederutvikling, og hvilke elementer som kan bidra til å skape utvikling av personlig kompetanse i denne utviklingskonteksten.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title"Alt er en balanse" - En kvalitativ studie av lederes personlige kompetanseutvikling i en lederutviklingskontekstnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel