Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHoveid, Marit Honerød
dc.contributor.authorDullum, Trine
dc.date.accessioned2019-09-10T10:20:23Z
dc.date.available2019-09-10T10:20:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2614469
dc.description.abstractDenne studien ser på erfarne læreres møte med endringer i en etablert undervisningspraksis. Hensikten er å belyse læreres opplevelser av hvordan det er å benytte digitale verktøy i undervisningssammenheng, og hvordan endringen med økt digitalisering i skolen oppleves fra et lærerperspektiv. Utvalget består av fire lærere med erfaring i fra tjue til trettini år. Studien gir et bilde av lærernes opplevelser med endring, som innebærer innføringen av digitale ferdigheter og innføringen av iPad som undervisningsverktøy. Undersøkelsen ble gjennomført ved bruk av kvalitativt forskningsdesign, med intervju og kort observasjon som datainnsamlingsmetode. Problemstillingen lyder: Hvordan opplever erfarne lærere endring i en etablert undervisningspraksis? Fem tema ble sentrale i arbeidet med kategorisering, og disse er: Lærernes tanker om forandring, utfordrende endringer, nye undervisningsmuligheter og til slutt å samarbeide i et fellesskap. Hovedfunnene i studien viser viktigheten av god ledelse, tydelige rammer og samarbeid mellom lærere og elever når det forekommer endringer. Samtidig er det utfordringer i ulik grad når det kommer til bruken av digitale undervisningsverktøy for noen av informantene. Sentrale teorier i denne studien er organisasjonskultur og praksisfellesskap.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title«Til å begynne med så hadde jeg kanskje litt mer sånn sperrer, men det gikk forbausende fort til at jeg … Jeg oppdager stadig vekk at, ja! Det kan jeg bruke den til!» En kvalitativ studie med fire erfarne læreres møte med endringer i en etablert undervisningspraksisnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel